El-installasjon: Dette kan du gjøre selv

Skifte lysbryter, montere støpsel eller legge varmekabler. Vi omgir oss med elektriske installasjoner i hverdagen, men hva kan du egentlig installere og reparere selv, og når trenger du en elektriker?

– Jeg har møtt mange hobbyelektrikere på min vei, og vi avdekker stadig elektriske anlegg som er bygget av ufaglærte. Mange kjenner ikke regelverket godt nok, mens andre velger å se bort fra anbefalinger og regler. I verste fall kan det føre til brann og avkortning av forsikringsutbetalingen, sier Frode Remvang. Han er leder for Det lokale eltilsyn (DLE) i Hafslund Nett, som har ansvar for å føre tilsyn med elektriske installasjoner i private hjem og boliger.

– Det er kun registrerte elektrikere som har lov til å utføre arbeid på det elektriske anlegget ditt, og du har selv plikt til å sjekke at firmaet du bruker står oppført i Elvirksomhetsregisteret, sier han.

Regelverket har variert opp gjennom årene, men i 1999 kom kravet om at boligeier skal kunne dokumentere at elektromontasje er gjort av fagkyndige.

– Da kan vi finne ut hva som er gjort, hvem som har utført jobben og sjekke om de er kvalifiserte, sier Frode Remvang.

Skifte deksel og støpsel

– Stort sett kan du selv gjøre småjobbene som du ikke trenger spesielle verktøy til, men hvis du må begynne å tukle med den faste installasjonen i veggen eller i taket, trenger du faghjelp, sier Remvang.

Det betyr at du står fritt til å bytte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser, du kan skifte vanlige støpsler med to poler, og reparere bordlamper og lampetter med bevegelige ledninger, slik som å bytte bryter.

– Du kan skifte lokkene på stikkontaktene hjemme, men hvis du skrur av selve stikkontakten og løsner de elektriske lederne, så er du inne på elektrikerens område. Du kan også koble til, eller skifte ut taklamper som henger i krok, eller som er koblet til med kroneklemme, sukkerbit eller stikkontakt, så fremt lampen ikke er en del av den faste installasjonen, forteller han.

Gjør du denne typen mindre elektrisk arbeid selv, anbefaler Remvang allikevel å være varsom.

– Selv om du har lov til å gjøre enkelt elektrisk arbeid selv, er det lurt å ta noen forholdsregler, slik som å koble ut sikringen. Og har du et voltmeter, kan du i tillegg teste om spenningen er borte før du går i gang.

Hold deg unna faste installasjoner og varmekabler

Skal du utbedre eller skifte deler av den faste elektriske installasjonen i boligen din, slik som å koble til downlights og fastmonterte lamper, skifte fastmonterte brytere og stikkontakter, eller legge varmekabler, må du derimot kontakte en godkjent elektriker.

– Tidligere var det kun utvalgte faghandlere som solgte varmekabler, nå er det lett tilgjengelig og kan kjøpes av hvem som helst. Men du kan ikke montere dem selv, sier Frode Remvang. Han forteller om flere som på egenhånd har lagt varmekabler på badegulvet, uten hjelp fra elektriker, og deretter flislagt oppå. Når de da ber en godkjent elektrovirksomhet om å koble dem til, støter de på problemer.

– Ikke-faglærte har verken lov til å legge, montere eller koble til fastmonterte varmekabler. Det er kun fagfolk som kan gjøre dette, sier Remvang.

Styr unna for mange skjøteledninger

Og er du blant dem som stadig tyr til lettvinte løsninger ved å ta i bruk flere skjøteledninger, vil Remvang gjerne advare.

– Hvis du skjøter skjøteledning på skjøteledning, kan den ledningen som er nærmest den faste stikkontakten få for høy belastning. Skjøteledningen har en viss dimensjon, og ved for høyt effektuttak kan ledningen gå varm og i verstefall utgjøre en brannfare. Sørg heller for å ha flere faste stikkontakter, det kan en elektriker hjelpe deg med å installere.

Jevnlig kontroll

Det kan gå opptil tjue år før du får besøk av eltilsynet, så Frode Remvang råder alle husstander til å påse at boligens elektriske anlegg blir kontrollert og vedlikeholdt hyppigere.

– Det er opp til deg som boligeier å vurdere når det trengs en kontroll, men jeg pleier å anbefale hvert tiende år. Og det kan du få gjennomført av din lokale, godkjente elektrovirksomhet.

Dette kan du gjøre selv:

• Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.
Arbeider som ikke står ovenfor, må du overlate til fagfolk.

Kilde: elsikkerhetsportalen.no

• Østfold

Hafslund Nett er Norges største nettselskap og det fjerde største i Norden med 730.000 kunder. Hafslund Nett eier og forvalter regionalnettet i Oslo, Akershus og Østfold, samt et distribusjonsnett som omfatter 35 kommuner i Oslo, Akershus og Østfold.

Kjell Stamgård

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 901 24 135