Gode salgstall for Havila Kystruten

Gode salgstall for Havila Kystruten

Om bord på Havila Capella, utslippsfritt og lydløst inn Geirangerfjorden, presenterte i dag Havila Kystruten kvartalsresultatet for første kvartal 2023. Samtidig ble to nye styremedlemmer stemt inn i selskapets styre.

Havila Kystruten opplever fortsatt et minusresultat, men kan vise til gode salgstall for første kvartal.

- Vi har lønnsutgifter på sjøansatte tilsvarende litt over tre skip i full drift, og en landorganisasjon tilsvarende full drift. Sammen med betydelige kostnader knyttet til sanksjoner og refinansiering av flåten, er dette resultatet vi sitter igjen med, sier administrerende direktør Bent Martini.

- Om vi trekker ut de ekstraordinære kostnadene knyttet lønn, sanksjoner, refinansiering av flåten, samt tapte inntekter knyttet planlagte verkstedsopphold, ville et normalisert EBITDA vist et positivt resultat på rundt 20 millioner kroner.

Martini forteller også at selskapet opplever stigende interesse i alle markeder. .

- Det positive er at vi ser en god salgsutvikling og at mange ønsker å reise med oss. Salgstallene forteller oss at vi skal snu til et plussresultat når vi har alle fire skip i full drift langs norskekysten.

- Konseptene våre og produktet vårt er godt tatt imot i markedet, og vi får stadig veldig gode tilbakemeldinger fra våre gjester. Vi tilpasser oss, og gjør små justeringer for å spisse totalopplevelsen om bord, og det ser vi gjør utslag på disse tallene, forklarer Martini.

To nye styremedlemmer
På fredagens generalforsamling ble det også stemt inn to nye medlemmer i selskapets styre. De nye styremedlemmene er Karina Halstensen Birkelund (43) og Svein Roger Selle (50). Birkelund har lang erfaring fra emisjon og kapitalinnhenting fra banksiden, og jobber i dag som investeringsansvarlig hos Farvatn, med ansvar for fornybar energi, bærekraftige løsninger og teknologi. Selle har i over 20 år jobbet som strategisk rådgiver, partner og leder i Geelmuyden Kiese, og er i dag grunder og daglig leder for rådgivningsselskapet Selle & Partners. Han har bred kompetanse innen merkevarebygging, spesielt innenfor reiselivet, og er i dag ofte rådgiver innenfor bærekraft for sine kunder.

- Vi har fått inn to sterke personer med en bakgrunn og kompetanse som vi mener vi utfylle styret vårt og være til god støtte for administrasjonen, sier styreleder Per Sævik.

- Jeg er glad for at Karina og Svein Roger takket ja til å stille til valg og at generalforsamlingen støttet innstillingen.