Havila Castor seilte inn Hjørundfjorden for første gang fredag, og det helt utslippsfritt.

Stille og utslippsfritt inn Hjørundfjorden: – Denne fjorden er også viktig

– Hjørundfjorden er ett av to under. Geirangerfjorden står jo på verdensarvlista og har en del fossefall og slikt som Hjørundfjorden ikke har – men når vi kommer inn i fjorden her og legger til midt mellom de majestetiske fjellene, og får den fantastiske utsikten … Etter min mening er Hjørundfjorden like vakker og viktig som Geirangerfjorden.

Kaptein Bjørn Ivar Pedersen på Havila Castor kunne ikke bedt om en bedre dag å introdusere det unge skipet for Hjørundfjorden på. Det lille cruiseskipet er nesten fullt, september-sola varmer mer enn normalt og krusningene vi etterlater oss i det stille vannet er så små at en skulle tro de stammet fra en robåt med påhengsmotor.

– Det begynner å bli en stund siden jeg var her sist, og dette er første gang med Havila Castor, så dette ser jeg virkelig fram til, sier kapteinen og smiler bredt fra stolen sin på broen i det under fem måneder gamle skipet.

Det er fortsatt et par timer igjen til vi ankommer destinasjonen for dagens lengste stopp; Hjørundfjorden. Vi skal bare en tur innom Ålesund først.

Bjørn Ivar Pedersen:
Kapteinen på Havila Castor mener Hjørundfjorden på mange måter er like viktig som Geirangerfjorden og velger derfor å seile utslippsfritt inn i de naturskjønne omgivelsene.

– Velger batteridrift der det er mulig

Om under fire år blir det nullutslippskrav i alle norske verdensarvfjorder. Det betyr at ingen skip som går inn Geirangerfjorden kan tillate seg å slippe ut et eneste gram CO2. Havila Kystruten valgte på sin side å innfri dette kravet i det øyeblikket rederiets to første skip, Havila Capella og Havila Castor, begynte å seile inn i Geirangerfjorden i juni i år. Men ikke nok med det.

– Vi er allerede godt i gang med å bruke batteriene mer enn det som blir kravet fordi vi synes det er viktig å ta vare på naturen og fordi vi har anledning til å gjøre det, forteller kapteinen.

For eksempel seilte han inn den rundt 2,5 kilometer lange Trollfjorden – helt musestille – på batteridrift senest for noen få dager siden. Og denne fredagsettermiddagen seiler vi lydløst inn Hjørundfjorden. Det er noe Havila Kystruten planlegger å fortsette med så lenge fjorden blir besøkt, fra 1. september til 31. oktober, i nordgående retning.

– Vi har jo verdens største batteripakke for passasjerskip installert om bord, og den ønsker vi å benytte alle de stedene der vi ser at det er hensiktsmessig, ikke bare i verdensarvfjorden, sier Pedersen.

Det er ikke uten grunn at Havila Capella fikk tildelt den prestisjefulle prisen «Next Generation Ship Award 2022». Per dags dato er Havila Kystruten, etter det vi erfarer, verdens mest miljøvennlige rederi for passasjerskip.