2. juni 2022: Havila Castor seiler inn verdensarven i Geirangerfjorden, utslippsfritt og lydløst, som verdens første cruiseskip.

Havila Kystruten rangert på topp

Den tyske miljøorganisasjonen NABU har Havila Kystruten på toppen av sin cruiserangering for 2023, basert på selskapets arbeid for bærekraftige løsninger og reduserte klimautslipp. – Vi trenger ikke å bygge nye skip for å lykkes med våre målsetninger om null-utslipp, sier administrerende direktør Bent Martini.

NABU har de siste årene rangert verdens cruiserederier med tanke på arbeidet for en grønnere industri. Havila Kystruten var inkludert i rangeringen for første gang nå i 2023, og gikk rett til topps på første forsøk.

- Det er alltid hyggelig med anerkjennelse fra miljøorganisasjoner for jobben vi gjør, og dette er intet unntak. Det viser at satsningen vi gjør på klima, miljø og bærekraft er riktig, og ikke minst viktig, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

NABU påpeker at cruiseindustrien fortsatt har en lang vei å gå, men rangeringen viser også at det er gjort riktige skritt. Fjorårets topprangerte selskap fikk kun 50 % av oppnåelige poeng, i år kan Havila Kystruten vise til en poengscore på nesten 65 %.

- Vi setter pris på at vi endelig kom på radaren til NABU, og at vi er inkludert i årets rangering. Helt ærlig mener vi at vi ble oversett i fjorårets rangering, og vi hadde en viss forventning i år om at vi ville score høyt, sier Martini.

Skal velge riktig biogass
NABU er blant annet skeptiske til flytende naturgass (LNG) som en mellomløsning og biogass som et tiltak for klimanøytralitet. NABU påpeker at biogass må produseres med kun avfallsprodukter og blant annet ingen palmeolje havner i fremtidige biogasstanker.

- Vi har respekt for NABUs innstilling til LNG, men for vår del er bruk av LNG riktig nå. Blant annet fordi vi reduserer de lokale utslippene av NOx og SOx med over 90 %, i tillegg til at hybridfunksjonen vår med LNG og store batteripakker reduserer CO2-utslippene våre med over 35 % sammenlignet med skip som går på tradisjonelt fossilt drivstoff, sier Martini.

- Når det gjelder biogassen, har vi vært helt tydelige på at vi kun ønsker å bruke norskprodusert biogass, som produseres ved bruk av avfallsprodukter, eksempelvis fra sjømatnæringen eller landbruket. Det skal sikre riktig type biogass, som NABU påpeker er den rette veien å gå.

Havila Kystruten har som uttalt mål at skipene i flåten skal være klimanøytrale i 2028, og utslippsfrie i 2030.

- Vi kunne vært klimanøytrale i dag ved bruk av biogass uten å gjøre en eneste endring på våre skip, men tilgjengelighet og pris er en utfordring.

- I 2030 er planen å gå med et utslippsfritt drivstoffalternativ, hvor foreløpig hydrogen ser ut til være den beste løsningen for oss. Det vil kreve en mindre ombygging av skipene våre. I klartekst betyr det at vi ikke trenger å bygge nye skip for å lykkes med våre målsetninger om null-utslipp. På det punktet er vi nok per i dag ganske unike – ikke bare i Norge, men også på verdensbasis, avslutter Martini.