Årsberetningen for 2022 er publisert

Årsberetningen for 2022 er publisert

Årsresultatet til Havila Kystruten AS for 2022 er klart, samtidig som selskapet har publisert sin første bærekraftsrapport.

Havila Kystruten AS ble i 2018 tildelt kontrakt med Samferdselsdepartementet på den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Kontrakten skal sikre et godt transporttilbud og kritisk infrastruktur langs norskekysten og omfatter 4 skip. Kontrakten har en varighet frem til 2030, med opsjon på ett ytterligere år fra myndighetene. Selskapets første rundtur på kystruten var i desember 2021. I august 2021 ble selskapet notert på Euronext Growth Oslo.

- Fjoråret var økonomisk meget utfordrende for oss både på inntekt- og kostnadssiden med de utfordringene som oppstod i forbindelse med sanksjonsproblematikken, sier administrerende direktør Bent Martini.

Martini er likevel sikker på at selskapet vil levere positive resultater når alle fire skip er i full drift langs norskekysten, etter en komplisert oppstartsfase.

- Vi mener vi har det meste som skal til for å lykkes i vårt oppdrag langs norskekysten, men vi er fortsatt i oppstartsfasen i vår operasjonelle drift. Når vi kommer i full drift er vi sikre på at vi vil levere som vi har forpliktet oss til ovenfor norske myndigheter, og vi skal levere minnerike opplevelser for våre gjester. Derfor ser vi lyst på fremtiden, sier han.

- Vårt selskap skal bidra til verdiskaping lokalt og nasjonalt, og vi skal være et selskap som våre ansatte er stolte av å jobbe for. Vi er i full sving med å refinansiere flåten vår, etter en komplisert og veldig tidkrevende prosess for å finne en lovlig vei ut av den opprinnelige finansieringsavtalen.
Det har aldri vært et alternativ for oss å gi oss, men vi har måtte grave dypt og gå mange runder med samarbeidspartnere, advokater og lovgivende organer for å ende opp der vi er i dag. Nå er vi veldig glade for at jobben med å hente inn midler til å refinansiere skipene våre er i gang, og vi gleder oss veldig til denne prosessen når sin ende.

Første bærekraftsrapport
Sammen med årsberetningen publiserte Havila Kystruten sin første bærekraftsrapport noensinne. Den viser blant annet gode resultater i reduksjon av CO2-utslipp og matsvinn.

- I fjor skrev vi historie da vi som første cruiserederi i verden seilte inn verdensarven i Geirangerfjorden utslippsfritt og lydløst, fire år før myndighetenes krav om utslippsfrie ferger og skip i verdensarven trer i kraft, sier Martini.

- Dette er et konkret bevis på vår satsning på klima, miljø og bærekraft. Vi ønsker å redusere våre utslipp så mye det lar seg gjøre, og vi har klare målsetninger om å være så bærekraftige som overhodet mulig.

I 2022 hadde selskapet et mål om å kun ha kun 75 gram matavfall per person per døgn om bord på kystruteskipene sine. Blant annet fordi all maten om bord serveres som en á la carte.

- 75 gram matavfall per person er i seg selv lite, og med det på alle fire skip reduserer vi faktisk matavfallet med 60 tonn i året sammenlignet med en buffetløsning. I 2022 klarte vi målsetningen med glans, og kan rapportere om kun 71 gram matavfall per person. Det er bra for miljøet, og økonomisk bærekraftig, sier han.

- At vi leverer så gode resultater er takket være en fantastisk innsats fra de som har utviklet matskonseptet vårt, fra de som lager og serverer maten om bord, og ikke minst våre gjester som blir bevisstgjort på konseptet. Og ingen forlater våre restauranter sultne.

Havila Kystrutens nye og moderne skip bruker flytende naturgass (LNG) og store batteripakker om bord langs norskekysten. Noe som også reduserer miljøavtrykket.

- Med dagens drift reduserer vi CO2-utslippene våre opp mot 35-40 % sammenlignet med tilsvarende skip som bruker tradisjonelt fossilt drivstoff. Og vi reduserer de lokaleutslippene våre for NOx og SOx med mer enn 90 %. CO2-utslippene kunne vært ytterligere redusert med bedre ladeinfrastruktur langs kysten, forklarer Martini.

- Om ikke lenge håper vi å kunne gradvis skifte ut naturgassen med flytende biogass, og målet vårt er å være helt klimanøytrale i 2028. Deretter skal vi skifte til utslippsfrie drivstoffalternativer som hydrogen, og målet er nullutslipp i 2030, med de skipene vi har i dag.

At det nyeste tilskuddet på den historiske kystruten satser på hardt på klima, miljø og bærekraft, er ikke tilfeldig ifølge Martini.

- Vi mener vår bærekraftige tilnærming til kystturisme er et positivt bidrag til overgangen til et nullutslippssamfunn. Vi ser frem til å fortsette vår reise og gjøre vår del for å gjøre reiselivet og skipsfarten mer bærekraftig. Sammen skal vi lede veien mot et større fokus på bærekraft, og vi skal være blant de første til å komme til nullutslipp, avslutter Martini.

Last ned årsberetning for 2022, Havila Kystrutens første bærekraftsrapport og se videopresentasjon av årsberetningen under.