Kvartalsresultatet til Havila Kystruten

Kvartalsresultatet til Havila Kystruten

Havila Kystruten har fredag publisert resultatene for tredje kvartal 2023, og ser en positiv økning i forhåndssalg av reiser med selskapet.

Havila Polaris og Havila Pollux ble levert til Havila Kystruten i august, og september var første måned med full drift av alle fire skip langs norskekysten for selskapet. Inntektene i tredje kvartal var 226 millioner kroner, hvor 47 millioner av disse var kontraktsinntekter fra norske myndigheter.

- Til tross for at våre to siste skip var forsinket inn i rute langs norskekysten tidlig i forrige kvartal opplevde vi et gjennomsnittlig belegg på 70 %. Inntektene våre er preget at forsinkelsene, men vi ser en god økning i forhåndssalg av billetter sammenlignet med forrige kvartal, sier administrerende direktør Bent Martini.

- I forbindelse med refinansiering er driftskostnadene våre påvirket av ekstraordinære kostnader knyttet til juridiske og finansielle rådgivere.

Gode tilbakemeldinger
Havila Kystruten opplever en stadig økende interesse både fra inn- og utland, og har en ambisjon om å nå et gjennomsnittlig belegg på 80 % for 2024. 45 % av all kapasitet for 2024 er allerede solgt.

- Vi ser at flere får øynene opp for oss og har lyst å reise den klassiske kystruten med de mest moderne og miljøvennlige skipene som noen gang har seilt langs norskekysten. Romslige fellesområder og lugarer med høy komfort, et unikt matkonsept og et realistisk og målbart fokus på bærekraft ser ut til å treffe godt i markedet, sier Martini.

- Det er også hyggelig at vi på daglig basis får positive tilbakemeldinger fra våre gjester både på produktet og konseptet vårt, avslutter han.

Per 30. september hadde Havila Kystruten 425 ansatte som skal seile den klassiske kystruten og 40 ansatte i administrasjonen.

Last ned kvartalsrapporten for tredje kvartal under.