Gå videre til innhold
Bavaria Molde kjøper skade- og lakkverkstedet Frodes Karosseri og Lakk AS. Eier av Frodes Karosseri og Lakk AS, Frode Humblen, og daglig leder i Bavaria Molde, Bent Erik Heimen.

Bavaria satser videre i Molde: kjøper lokalt skade- og lakkverksted

Bavaria Molde utvider tjenestetilbudet gjennom oppkjøpet av den renommerte kvalitetsleverandøren innen skade og lakk, Frodes Karosseri og Lakk , og blir med det totalleverandør for bileiere i regionen.

- Dette er en milepæl for Bavaria Molde. Vi skal være en totalleverandør av biltjenester, og har frem til i dag ikke hatt skade og lakk i eget hus. Nå skal vi ta posisjon og vokse i det som er et viktig satsningsområde for oss. Gjennom oppkjøpet er vi rustet for fremtiden med god kapasitet for både mekanisk- og karosseriarbeid. Nå skal vi gi full gass og sørge for glede og entusiasme for både kunder og medarbeidere, sier daglig leder i Bavaria Molde, Bent Erik Heimen.

Bavaria har en klar målsetning om å ta kundeopplevelsen til et helt nytt nivå gjennom sterke lokale forhandlere med stor konkurransekraft. Selskapet har over tid sett etter muligheter for å etablere et karosseriverksted som et steg i strategien om å tilby alle tjenester kundene trenger for sitt bilhold. Da eier av Frodes Karosseri og Lakk, Frode Humblen (72) var klar for å selge til rett oppkjøper, bød muligheten seg for Bavaria.

- Jeg har stor respekt for hva Frode har oppnådd. Frodes Karosseri og Lakk er et god drevet selskap med høyt kundefukus som er kjent for å levere kvalitet. Vi har et klart ønske om å drive og videreutvikle virksomheten vår, og nå får vi ni nye erfarne og engasjerte medarbeidere med høy kompetanse med på laget. Vi skal sørge for å videreføre gode kundeopplevelser, i tillegg til å ta vare på de dyktige medarbeiderne, fortsetter Heimen.

Frodes Karosseri og Lakk har siden etableringen i 1991 opparbeidet seg en solid posisjon og et godt omdømme i regionen, og holder til i lokaler kun tre kilometer fra Bavaria Molde. Selskapet har gjennom 30 år utviklet seg til en spennende arbeidsplass for medarbeiderne, og et foretrukket skadeverksted for kunder og samarbeidspartnere.

- Jeg er glad for at det nettop er Bavaria som overtar Frodes Karosseri og Lakk. Det er et bra, solid selskap med tydelig kundefokus som jeg kjenner godt. Selv om det selvsagt er vemodig å selge, er jeg overbevist om at Bavaria fortsatt vil være en god og utviklende arbeidsplass som vil ivareta våre kunder på best mulig måte. Med dette går en 30 år-lang historie nå over i en ny og spennende fase, sier eier av Frodes Karosseri og Lakk AS, Frode Humblen.

Økende kompleksitet i karosseriarbeidet
Bilbransjen er i en rivende utvikling, med en eksplosivt økende elbiler. Det krever spesialisering både innen mekanisk reparasjon, men også i skadeutbedringer da produsentene i utstrakt grad anvender bærekraftige materialer som karbon. I tillegg er nye biler fullspekket av teknologi. Sikkerhetskravene strengere, og krever både spisskompetanse og spesialutstyr.

- Bavaria skal kjennetegnes av lidenskap og nytenkning. Jeg er derfor glad og stolt over å kunne utvikle virksomheten vår videre i takt med eller i forkant av bransjen, avslutter Heimen.

Great Place to Work
I mars ble Bavaria kåret til en av Norges topp ti Beste Arbeidsplasser, og tidligere denne måneden mottar BMW-forhandleren nok en bekreftelse på sitt gode arbeidsmiljø da de ble sertifisert som et Great Place to Work for sjette år på rad. Det betyr at medarbeiderne opplever arbeidsplassen som bra i henhold til en global standard som måler troverdighet, rettferdighet, respekt, stolthet og fellesskap. Hele 83% av medarbeiderne i Bavaria sa at «Alt tatt i betraktning mener jeg dette er et flott sted å arbeide».

Bavaria er ikke en tradisjonell forhandler, men en aktiv aktør som siden 1996 har jobbet for å skape det beste forhandleralternativet for kresne, bilinteresserte kunder som vil oppleve både kjøreglede og eierglede.

I dag er vi en av Nordens største BMW og MINI-aktører. Vi forhandler vi BMW i Stavanger, Bryne, Oslo, Gardermoen, Lillestrøm, Haugesund, Kristiansand, Arendal, Farsund, Ålesund, Molde, Kristiansund, Stockholm, Uppsala, Gävle, Östersund, Skellefteå, Luleå, og MINI i Stavanger, Kristiansand, Oslo, Stockholm, Uppsala, Gävle og Skellefteå. Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. www.bavaria.no

Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. Hedin Automotive Norge driver også BMW- og MINI-grupperingen Hedin Automotive Sveits og Bavaria Oy i Finland, og er med det en av de største BMW-forhandlerne i Europa. GS Bildeler – Norges største uavhengige leverandør av reservedeler og tilbehør til BMW, Koed i Danmark og Norge og BNC Nordic Distribution inngår også i selskapet sammen med Hedin Performance Cars (Porsche i Norge). Hedin Automotive omsetter for over 13 milliarder NOK, og sysselsetter flere enn 1 400 ansatte. Hedin Automotive er et heleid datterselskap av Hedin Mobility Group. www.hedinautomotive.no

Hedin Mobility Group er en av Europas største privateide mobilitetsleverandører med flere enn 7 500 medarbeidere og drift i 13 land. Nettomsetningen for 2021 var på 28,2 milliarder svenske kroner og konsernet solgte flere enn 125 000 biler*.

Hedin Mobility Group selger nye og brukte personbiler, nyttekjøretøy og lastebiler, samt leverer ettermarkedstjenester, til både privat- og bedriftskunder. Salget foregår online og via det europeiske nettverket bestående av rundt 260 heleide forhandlere.

Konsernet representerer flere enn 40 merker og er også importør for Ford i Sverige og Ford F-150 i Europa; Renault, Dacia og Alpine i Sverige og Danmark; Hongqi i Sverige og Nederland; Dodge og RAM i Europa; og for INEOS Grenadier i 11 land*, samt er distributør for MG i Sverige og for BYD i Sverige og Tyskland.

I tillegg omfatter konsernets virksomhet engros- og distribusjonsvirksomhet av dekk og reservedeler, bilutleieselskapet Mabi Mobility AB, privatleasingselskapet Car to Go Sweden AB, bedriftsleasingselskapet Unifleet AB og medeierskap i Pendragon PLC og iMove SOM. www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group er en del av Hedin Group sammen med Tuve Bygg AB og I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group er også partner i Consensus Asset Management og Ripam Invest AB, som eier Marstrands Kurhotell, Kurbadhus og Societetshus. www.hedingroup.com

*Inkludert 21 500 kjøretøy som kan tilskrives virksomhet overført fra Hedin Group AB i oktober 2021
** Belgia, Nederland, Luxembourg, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Latvia, Litauen og Sveits.

Pressekontakt Kultur- og kommunikasjonsdirektør +47 993 17 150

Relatert innhold

Hedin Mobility Group er en av Europas største privateide mobilitetsleverandører med flere enn 10 000 medarbeidere og drift i 14 land.

Hedin Automotive er et heleid datterselskap av Hedin Mobility Group. Bavaria, en av Nordens største forhandlere av BMW og MINI, inngår i selskapet sammen med Hedin Automotive Sveits (BMW og MINI), Bavaria Oy i Finland (BMW og MINI), Hedin Performance Cars AB (Porsche), GS Bildeler – Norges største uavhengige leverandør av reservedeler og tilbehør til BMW, Koed og BNC Nordic Distribution.