Bavaria og søsterselskapet Hedin Performance Cars er de første og eneste bilforhandlerne på listen over Norges beste arbeidsplasser.

Pressemelding -

Bavaria er kåret til en av Norges Beste Arbeidsplasser - og tar posisjon som den første bilforhandleren på den prestisjetunge listen

I mars ble Bavaria kåret til en av Sveriges beste arbeidsplasser™ av Great Place to Work®. I dag mottok BMW-forhandleren nok en bekreftelse på sitt gode arbeidsmiljø med en topp ti-plassering blant Norges beste arbeidsplasser. Bavaria Norge og søsterselskapet Hedin Performance Cars er de første og eneste bilforhandlerne på den prestisjetunge listen.

Bavaria Norge ble i oktober sertifisert av Great Place to Work for femte gang i følge. I en digital kåring i dag mottok selskapet ytterligere anerkjennelse av sin gode Next Level-kultur med en 9. plass på listen over Norges beste arbeidsplasser. Bavaria konkurrerer i kategorien for bedrifter med 200 – 499 ansatte. Bavarias søsterselskap, Hedin Performance Cars (Porsche), ble rangert som #13 i kategorien 50-199 ansatte.

Det er det 19. året på rad at Great Place to Work kårer Norges beste arbeidsplasser. En viktig forutsetning for å delta er at man blir sertifisert. Det betyr at arbeidsmiljøet oppleves som bra i henhold til en global standard som måler troverdighet, rettferdighet, respekt, stolthet og fellesskap. I 2021 sa hele 90% av medarbeiderne i Bavaria at «Alt tatt i betraktning mener jeg dette er et flott sted å arbeide».

- I dag er jeg ydmyk, stolt og hoppende glad! Dette er en anerkjennelse som understreker det vi i Bavaria alltid har visst; vårt største konkurransefortrinn er folkene våre. Vi er utrolig stolte av vår verdidrevne «Next Level»-kultur. Det er merkbart at våre ansatte virkelig bryr seg om Bavaria, kundene våre og hverandre. Dette er våre ansattes fortjeneste som fortsetter å skape unike kundeopplevelser i en bransje som er i stor endring. Sammen jobber vi hver eneste dag for å være overraskende annerledes, merkbart bedre. Det at vi nå er blant de ti beste arbeidsplassene i Norge, er vitnesbyrd om at vi er på riktig vei, sier Hallvard Vikeså, administrerende direktør i Bavaria Norge.

Bavaria  har siden oppstarten hatt et tydelig fokus på å bygge en kultur basert på solide verdier. I dag teller den norske delen Hedin Automotive sin BMW-virksomhet 350 medarbeidere som jobber for å skape det beste forhandleralternativet for kresne bilentusiaster som ønsker å oppleve både kjøre- og eierglede. Selskapet har opplevd ekspansiv vekst og har gjennomgått store endringer, men har alltid jobbet målrettet for å videreføre sin sterke kundesentriske kultur. Det gode arbeidsmiljøet er trolig den viktigste suksessfaktoren for bedriften.

- Vi har hele tiden jobbet målrettet med å videreføre den gode Bavaria-kulturen. Det har uten tvil vært en stor driver i den utviklingen vi har hatt, fortsetter Vikeså.

Hallvard Vikeså, administrerende direktør i Bavaria Norge
- I dag er jeg ydmyk, stolt og hoppende glad. Dette er en anerkjennelse som understreker det vi i Bavaria alltid har visst; vårt største konkurransefortrinn er folkene våre, sier Hallvard Vikeså, administrerende direktør i Bavaria Norge.

En bransje med større konkurranse enn noensinne

Bilbransjen er i en rivende utvikling, og kundene stiller stadig høyere krav til service og kompetanse. Endringene krever  en organisasjon som har fullt fokus på kundeglede. Samtidig opplever Bavaria den største konkurranse om talentene i markedet enn noen sinne.

– Vi skal ha en sentral posisjon i utviklingen av kundeopplevelsen, og er avhengige av å tiltrekke oss og beholde de beste talentene. Denne utmerkelsen er et håndfast bevis på at vi er på rett vei, og vi er takknemlige, beærte og stolte over å offisielt kunne si at vi er blant de aller beste arbeidsplassene i både Norge og Sverige! Dette er et resultat av vårt engasjement og konstante innsats for å skape en tillitskultur basert på ydmykhet, respekt og ærlighet. Vi er i dag et selskap hvor kontinuerlig forbedring og innovasjon definerer oss. Når du gir dine medarbeidere en stemme, samler de seg for å navigere utfordringer og forme veien videre. Topp-ti-rangeringen har satt standarden for vår overraskende annerledes, merkbart bedre fremtid, sier Marcus Larsson, administrerende direktør i Hedin Automotive.

Marcus Larsson, administrerende direktør i Hedin Automotive.
Når du gir dine ansatte en stemme, samler de seg for å navigere utfordringer og forme veien videre. Topp-ti-rangeringen har satt standarden for vår overraskende annerledes, merkbart bedre fremtid, sier Marcus Larsson, administrerende direktør i Hedin Automotive.

Kultur nøkkelen til suksess

Det er bevist at organisasjoner som setter medarbeiderglede i hjertet av virksomheten, skaper tillit og engasjement, som igjen utvikler økonomiske resultater. I følge Great Place to Work har de beste arbeidsplassene en åpen kultur der ledelsen inkluderer medarbeidere i viktige avgjørelser, søker innspill og idéer og oppleves som åpne og tilgjengelige. Undersøkelsen kartlegger blant annet tillit mellom ledelse og ansatte, stolthet over egen arbeidsplass og kollegialt fellesskap. For Bavaria er deres forpliktelse til medarbeiderne bevist gjennom sertifiseringen og plasseringen på listen over Norges beste arbeidsplasser.

– Å bli anerkjent blant Norges beste arbeidsplasser 2022 er et resultat av Bavarias utrettelige arbeid for å forbedre arbeidsmiljøet og sette menneskene først. Det er en validering av lederskapet og deres forpliktelse til å skape en kultur der ansatte liker å komme på jobb, og har et genuint ønske om å gjøre sitt beste. Bavaria som selskap er et forbilde når det kommer til måten de jobber på med tillit, stolthet og fellesskap. Vi håper at andre vil bli inspirert til å følge etter, kommenterte administrerende direktør i Great Place to Work Norge, Jannik Krohn Falck, om prisen.

– Kulturen vår bestemmer hvordan vi jobber sammen, løser utfordringer, tenker nytt og behandler kunder. Folkene våre er svært dyktige på det de gjør, så vår jobb som ledere er å få dem til å jobbe godt sammen, frigjøre deres felles potensial og inspirere dem til å tenke nytt og skape unike kundeopplevelser. Jeg vil rette en stor takk til våre dedikerte medarbeidere som jobber i våre anlegg over hele Norge for deres engasjement for å utvikle og utvide virksomheten vår. Vårt største konkurransefortrinn er engasjerte og inspirerte medarbeidere som drives av en lidenskap for kundeopplevelser. Våre ansatte fortsetter å levere det aller beste fra vår innovative bedriftskultur og sikre unike kundeopplevelser hver dag, avslutter Larsson.

De fullstendige listene over Norges beste arbeidsplasser er tilgjengelig på https://www.greatplacetowork.no

Bavaria er ikke en tradisjonell forhandler, men en aktiv aktør som siden 1996 har jobbet for å skape det beste forhandleralternativet for kresne, bilinteresserte kunder som vil oppleve både kjøreglede og eierglede. I dag er selskapet en av Nordens største BMW og MINI-aktører. Vi forhandler BMW i Stavanger, Bryne, Oslo, Gardermoen, Lillestrøm, Haugesund, Kristiansand, Arendal, Farsund, Ålesund, Molde, Kristiansund, Stockholm, Uppsala, Gävle, Östersund, Skellefteå, Luleå, og MINI i Stavanger, Kristiansand, Oslo, Stockholm, Uppsala, Gävle og Skellefteå. Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. www.bavaria.no

Hedin Automotive Norge driver i tillegg til Bavaria i Norge og Sverige BMW- og MINI-grupperingen Hedin Automotive Sveits, og er med det en av de største BMW-forhandlerne i Europa. GS Bildeler – Norges største uavhengige leverandør av reservedeler og tilbehør til BMW inngår også i selskapet sammen med Koed i Danmark og Norge, BNC Nordic Distribution og Hedin Performance Cars (Porsche i Norge). Hedin Automotive omsatte i 2020 for over 9,5 milliarder NOK, og sysselsetter flere enn 1 050 ansatte. Hedin Automotive er et heleid datterselskap av Hedin Mobility Group. www.hedinautomotive.no

Hedin Mobility Group er en av Europas største privateide bilforhandlere. Konsernet har flere enn 35 bilmerker og tilbyr full service til både privat- og bedriftskunder. Hedin Bil er representert på over 190 lokasjoner i Sverige, Norge, Belgia, Sveits, Nederland og Tyskland.

Porteføljen inkluderer import og distribusjon av merkene Ford og MG i Sverige, Dodge RAM i Europa, grossistvirksomhet av reservedeler og hjul, bilutleieselskapet Mabi Mobility AB, privatleasingselskapet Car to Go Sweden AB, Business leasingselskapet Unifleet AB samt deleierskap i Pendragon PLC og Imove. www.hedinmobilitygroup.com

Relatert innhold