En glad gris: Matavfallet fra iskremproduksjon hos Hennig-Olsen Is blir til grisefôr på Sørlandet

Hennig-Olsen Is fortsetter kampen mot matsvinnet

Både departementene, dagligvarekjedene og matprodusentene er enige: matsvinnet skal reduseres med 50 % innen 2030.

Kampen er allerede godt i gang på iskremfabrikken i Hannevika utenfor Kristiansand. I årevis har matavfall fra iskremproduksjon hos Hennig-Olsen Is gått til de gladeste grisene på Sørlandet.

– Hos Hennig-Olsen har vi lenge jobbet systematisk med å redusere svinn og matavfall. Ved signering av denne avtalen ønsker vi å forplikte oss ytterligere og signalisere for omverdenen at vi er svært motiverte, forteller Paal Hennig-Olsen.

Matsvinn-fokus i Hannevika
De siste årene har Hennig-Olsen Is hatt en sorteringsgrad av avfallet på over 95 %, som betyr kun 5 % restavfall ved fabrikken i Hannevika. I 2016 utgjorde matavfall 3,44 % av den totale mengden iskrem som ble produsert. Alt avfall fra iskremprodusenten går til gjenvinning og blir enten til nye materialer, ny energi, eller til dyrefôr.

Matsvinn i Norge
I følge Matvett.no kaster vi i Norge en tredjedel av maten som produseres. Dette tilsvarer 355 000 tonn spiselig mat hvert år, med en verdi på 20 milliarder kroner.

– Dette er verdens mest ambisiøse avtale mot matsvinn. Ved å forplikte seg til å redusere matsvinn, viser de store dagligvarekjedene og matindustribedriftene at de mener alvor, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen om bransjeavtalen på regjeringens hjemmesider.