Gå videre til innhold
Rektor Steinar Kristoffersen kan glede seg over gode søkertall til Høgskolen i Molde.

Forventet en liten nedgang, fikk rekordmange søkere

Rundt 1600 personer har studier ved Høgskolen i Molde som sitt foretrukne studievalg. Det viser tallene som Samordna Opptak la frem i dag. Det betyr at oppgangen fortsetter for femte året på rad. Økningen er på 20%, som er det dobbelte av landsgjennomsnittet. På toppen kommer ytterligere 1099 søkere til master- og videreutdanningene.

En rekke milepæler ble nådd under årets opptak for Høgskolen i Molde. For første gang har over 1500 personer skolen som sitt førstevalg og for første gang har HiMoldes studier i Molde og Kristiansund flere førsteprioritetssøkere enn både Høgskulen i Volda og NTNU Ålesund. – Vi har hatt en søkeroppgang i flere år nå og hadde kanskje ventet oss en justering. Det er mye usikkerhet rundt studiesituasjonen i Norge, og mange fryktet nok også en liten nedgang, derfor er dette ekstra gledelig, sier informasjonssjef Jens Petter Straumsheim.

Korona-effekt?

Det totale antall søkere til høyere utdanning i Norge har steget med ca 10% fra 2019.  Oppgangen ved HiMolde er på drøye 20 %.  - Vi har ikke sett på de demografiske variablene blant våre søkere, men tror at enda flere har oppdaget at de har et kvalitetstilbud lokalt i regionen, med studietilbud som gir muligheter for jobb både i Norge og internasjonalt senere. Et usikkert arbeidsmarked med flere permitterte og arbeidsledige er jo vanligvis med på å løfte våre søkertall, så det er jo grunn til å tro at vi finner en del av disse blant våre studenter allerede til høsten, mener informasjonssjef Jens Petter Straumsheim.

Vernepleie og IT-studiene mest fram

Det er særlig deltidsutdanningen i vernepleie som er populær, hvor hele 286 personer har satt dette opp som sitt førstevalg. I tillegg har 125 personer søkt heltidsstudiet i vernepleie, noe som betyr at over 400 personer har søkt seg til vernepleierutdanningene ved HiMolde. Hele 325 personer har valgt det nettbaserte årsstudiet i IT, noe som bringer studiet helt på topp på listen over populære studier.  Studiet er svært fleksibelt og kan følges hjemmefra i sin helhet.  - I disse tider oppfattes det nok som svært gunstig sier Straumsheim.

Stabile tall for logistikkstudiene i Kristiansund

Totalt antall søkere til studiene i Kristiansund gikk ned sammenlignet med i fjor og skyldes at det ikke var opptak til deltidsstudiene i sykepleie eller vernepleie. Våre tre logistikkstudier derimot gikk samlet sett opp noe fra i fjor.

- Vi er glade for at vi ser ut til å ha truffet godt på utdanningene innen havbruk og petroleum i Kristiansund, som komplementerer logistikk- og økonomistudiene våre i Molde på en flott måte, sier rektor Steinar Kristoffersen. Dette er studier som utnytter lokale fortrinn i viktige næringer både i et norsk og internasjonalt perspektiv.

- I Kristiansund har vi fortsatt store forhåpninger til fjorårets nykommer Bærekraftig logistikk og sirkulær økonomi. Klimaendringene er vår tids største utfordringer og FNs bærekraftsmål er viktige å nå dersom vi skal begrense effektene av klimaendringene. Her får studentene kunnskap som bidrar til effektiv ressursbruk.

Tidligere i år kunne vi ta imot mange nye studenter til videreutdanningen i helsesykepleie i Kristiansund. Studiet tilbys for første gang og hele 350 søkte seg til de 40 studieplassene.

Masterstudiene også populære

Alle videreutdanningene og masterstudiene ved HiMolde har et eget lokalt opptak og regnes derfor ikke med i tallene som kommer fra Samordna Opptak.  Samtlige masterstudier har svært oppløftende søkertall, og hvor det internasjonalt anerkjente masterstudiet i logistikk har hele 366 søkere.  Av disse kommer hele 272 søkere fra utlandet.  Det nye masterstudiet i helselogistikk har en noe senere søknadsfrist, men her har allerede 21 søknader kommet.

Mener toppen ikke er nådd

Til tross for en solid vekst de siste årene så mener en ambisiøs Kristoffersen at toppen ikke er nådd.

- Når vi går nærmere inn på tallene så ser vi at vi ikke bare har rekordmange førsteprioritetssøkere, men at vi også har flere enn noen gang som har oss på en eller annen plass over ønskede studier. Nå er målet å komme oss oppover på lista deres over prioriterte studievalg. Studentene kan prioritere på nytt helt frem til 1. juli. Her har vi en kjempemulighet som vi må jobbe steinhardt for å utnytte, avslutter en offensiv Steinar Kristoffersen.

Fakta

Samordna Opptak har offentliggjort sine søkertall for 2020. Søkerne rangerer sine studieønsker fra 1-10. Samordna Opptak kaller de som har satt dem på førsteplass for førsteprioritetssøkere. Samordna opptak håndterer søknader til årsstudier og bachelorgrader.

Lokalt opptak blir gjort på hver enkelt utdanningsinstitusjon. Hver søker kan søke så mange steder en ønsker og en rangerer ikke valgene sine. Det er lokale opptak til de fleste mastergrader og videreutdanninger.

Kontaktpersoner:

• Rektor Steinar Kristoffersen, steinar.kristoffersen@himolde.no, 926 69 831
  • Studiestedskoordinator, Kristiansund, Bente Weiseth Franzen, bente.w.frantzen@himolde.no, 478 79 658
  • Informasjonssjef Jens Petter Straumsheim, jens.straumsheim@himolde.no, 957 00 194
  • Informasjonsrådgiver Jan Ragnvald Eide, jan.r.eide@himolde.no, 938 73 765

Juss og administrasjon, bachelor 58 49
Petroleumslogistikk og økonomi, bachelor, Kristiansund 21 27
I alt 1324 1583

Tabell 2 Søkertall til master- og videreutdanninger vedHøgskolen i Molde, 2018/19 og 2020Kilde: Lokalt opptak. SøknadsWeb

Studienavn Internasj.
søkere 2019
Norske
Internasj.
Norske
Master of Science in logistics 259 77 272 94
Master of Science in Sport Management  60 18 61 25
Master of Science in Petroleum Logistics/Sustainable Energy Logistics 57 3 96 14
Erfaringsbasert master logistikk  26 41
Erfaringsbasert master helselogistikk og digitale systemer. Nytt i 2020 24
Master i samfunnsendring, organisasjon og ledelse  70 78
Master i økonomi og administrasjon  50 65
Master i helse- og sosialfag del 2
(60 studiepoeng)
Master i helse- og sosialfag
(120 studiepoeng)
Psykisk helsearbeid, videreutdanning 123 115
Psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning 66 63
Habilitering og miljøarbeid, videreutdanning 41 37
Avansert klinisk sykepleie, videreutdanning 43 41
Trygg legemiddelhåndtering,
videreutdanning, Kristiansund
Bærekraftig byutvikling 7 7
Internasjonale og norske søkere 376 598 429 670
I alt 974 1099

Regions

Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk (HiMolde) har 220 ansatte og 2 500 studenter. Høgskolen har bachelor- og masterstudier innen helse- og sosialfag, logistikk, Sport Management, IT, økonomi, og juss og samfunnsvitenskap. I tillegg tilbys doktorgradsutdanning innen logistikk og helse- og sosialfag.

Jens Petter Straumsheim

Pressekontakt Informasjonssjef 95700194
Yngve Hustad Reite

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 936 83 780
Marit Austvik Letnes

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 90791609 Marit Letnes på himolde.no

Vitenskapelig høgskole i logistikk

Høgskolen i Molde skal være en møteplass for kunnskapsbygging, der studenter og forskere skal kunne få utvikle sitt talent og sine faglige interesser i et åpent og attraktivt miljø. Vi ønsker å være en fleksibel høyskole som utdanner reflekterte og endringsorienterte kandidater, som utfører forskning på anerkjent internasjonalt nivå og som bidrar til å fremme regional utvikling og nyskaping i samarbeid med arbeids- og samfunnsliv.

Høgskolen i Molde

Britvegen 2