Ann Kristin Elter og Håkon Stenvik Berland stakk av med den gjeve prisen for beste masteroppgave. Foto: Norsk Industri

Moldestudenter fikk pris for beste masteroppgave

- En uvirkelig følelse der og da, men i ettertid er vi veldig stolte. Slik beskriver Ann Kristin Elter og Håkon Stenvik Berland hvordan det var å motta prisen for beste masteroppgave under Transport og Logistikk konferansen 2018.

Konferansen er den største og viktigste samlingspunktet for næringen i Norge og har mange hundre deltagere.

I oppgaven utviklet Elter og Stenvik Berland en rapport med tittelen «Benchmark the efficiency of 15 Norwegian companies regarding their warehouse using Data Envelopment Analysis». Den handler om hvilke bedrifter som er mest effektive, hvilke de bør sammenligne seg med og ulike karaktertrekk ved de ulike bedriftene. De håper at resultatene deres kan være nyttig for næringslivet og ikke bare en teori. De har allerede lagt planer om å følge opp arbeidet.

Håper oppgaven kan bli en årlig rapport

- Håpet er at dette skal bli en årlig rapport framover, hvor flere bedrifter blir med slik at vi de kan sammenligne seg internt fra år til år, sammenligne seg med konkurrenter samt per bransje og se på trender i markedet. Høgskolen i Molde har allerede meldt interesse, og vi er veldig spente på neste års rapport, sier Ann Kristin.

Begge de tok først en bachelor i økonomi og administrasjon før de begynte på mastergraden i logistikk med fordypning i supply chain management.
- Vi har hatt 5 gode og gøye år ved Høgskolen i Molde. Vi har kost oss med en god balanse pugging og fine øyeblikk med venner for livet. I tillegg er jo naturen helt fantastisk, forteller Ann Kristin. Håkon er enig,
- Studietiden i Molde har vært fantastisk, det er et intimt og godt miljø på skolen.

Godt samarbeid med veiledere

Det var Berit Helgheim som var hovedveileder for masteroppgaven sammen med James Odeck som veiledet på metode. Et samarbeid som fungerte utmerket ifølge Håkon.
- Samarbeidet med våre veiledere har vært bra. De har gitt oss råd når vi har hatt problemer og stilt opp når vi har hatt spørsmål.

Rekrutterer høgskolestudenter til egen arbeidsplass

Begge to er nå ute i arbeidslivet. Håkon har fått seg jobb som logistikkoordinator hos Ocean Quality og Ann Kristin er trainee hos Bama. Der har hun jobbet som transportplanlegger, men forteller at hun nå jobber med kvalitet og innkjøp på sitrus og at hun i februar skal reise til Nederland for å jobbe der i 2 måneder. Ann Kristin og Bama har også vært på besøk og presentert seg for studentene våre og det er gode nyheter i vente etter det besøket.
- Snart får jeg en ny kollega fra Høgskolen i Molde. Det blir fint!

Jan Ragnvald Eide

Pressekontakt Rådgiver 712 14 109