Rektor Elin Mordal og viserektor for utdanning, Thea Beate Brevik gleder seg over gode søkertall til HiMolde.

Søkertallene offentliggjort: Kjempevekst for Høgskolen i Molde - passerer 2300 søkere med god margin

Fredag 26. april klokken 09.30 offentliggjør Samordna opptak søkertallene til høyere utdanning i Norge. Samla tall for Høgskolen i Molde viser en rekordstor økning i antall førsteprioritetssøknader, dvs. søkere som har HiMolde som sitt førsteønske. Dette må selvsagt markeres både i Molde og i Kristiansund.

Fredag 26. april legger Samordna Opptak ut den nasjonale oversikten som viser hvor mange som har søkt på studieplass ved landets universitet og høyskoler. Helt i veksttoppen finner vi Høgskolen i Molde med en vekst på over 30 prosent.

Per nå er det 2320 studenter som har studier hos HiMolde som sitt førstevalg. Det er 552 flere enn de 1768 som hadde tilsvarende prioritering i 2023. Det var for øvrig rekord også da.

Summerer en alle søknadene som er kommet inn via Samordna opptak, uansett prioritet, så har hele 12463 personer søkt ett eller annet studium på en eller annen prioritet (1-10) til Høgskolen i Molde. Da blir det kake! Fredag kl. 11.30 inviterer høgskolen derfor sine ansatte og studenter til en markering både i Molde og Kristiansund.

Gleder seg over oppgangen, men ett fagomårde gir grunn til bekymring

Oppgangen i søkertallene er stor på begge studiestedene i Kristiansund og i Molde og ikke minst på de nettbaserte studiene. Nettstudiene i IT og logistikk har opplevd en formidabel økning i søkertallene. Det samme har rettsvitenskap i Molde og petroleumslogistikk i Kristiansund gjort.

- En så stor oppgang som vi har på bachelorstudiet i petroleumslogistikk er ekstra gledelig etter at studiet, som var en kjempesuksess fra starten av, hadde noen magre år. Vi var også spente på hvordan søkningen til den nye bacheloren i paramedisin kom til å bli. Vi regna med gode søkertall, men når det kommer nesten ti ganger så mange søkere som vi har studieplasser til, så blir vi veldig glade sier rektor Elin Mordal.

- I gleden over den store framgangen er det også grunn til bekymring for søkertallene til sykepleierstudiene våre, både i Molde og Kristiansund. Vi ser at nedgangen som startet i fjor, også fortsetter i år. Vi har et sterkt ønske om å snu denne utviklingen og er allerede i gang med å evaluere og styrke arbeidet med rekrutteringen til studiet avslutter Mordal.

Søkertallene til lavere grads studier ved HiMolde

Studium 2023
Paramedisin (Nytt studium i 2024) 0 210 210
Velferdsteknologi (ikke opptak i 2024) 79 0 -79
I alt 1768 2320 552

Søkertallene til høyere grads studier

Studium 2023
Voldsriskikovurdering og
-håndtering VIVO *
177 158 -19

I tillegg er det kommet inn 216 internasjonale søkere til de engelskspråklige masterprogrammene.

*) Videreutdanning i habilitering og miljøarbeid har søknadsfrist 15. mai, mens VIVO har søknadsfrist 1. juni.
**) Ikke opptak i 2023. Tallene er derfor fra opptaket i 2022.

Høgskolen i Molde - Vitenskapelig høgskole i logistikk (HiMolde) har 250 ansatte og ca 3800 studenter. Høgskolen har bachelor- og masterstudier innen helse- og sosialfag, logistikk, Sport Management, IT, økonomi, og juss og samfunnsvitenskap fordelt på våre to campus i Molde og Kristiansund. I tillegg tilbys doktorgradsutdanning innen logistikk og helse- og sosialfag.