Merete Klausen er farmasøyt på Apotek 1 Storgata i Oslo, og bekrefter at mange av hennes kunder kvier seg for å komme til butikken. Foto: Arne Walderhaug

En resept til besvær

Mange hivpositive kvier seg for å hente medisinene på det lokale apoteket. De frykter avsløring, sladder og folkesnakk. Farmasøytene er profesjonelle nok, men de hivpositive kundene frykter likevel at bekjente skal finne ut hva slags medisiner de handler inn.

Merete Klausen er farmasøyt på Apotek 1 Storgata i Oslo. Hun har lang fartstid som farmasøyt, veileder og rådgiver for hivpositive med hensyn til deres medisinbruk, bivirkninger og hivmedisinenes interaksjoner med andre medisiner. Klausen bekrefter at mange av hennes kunder kvier seg for å komme til butikken i Storgata. De vil heller få medisinene sendt hjem til seg med en diskret avsender.

– Det ekspederer vi selvsagt mer enn gjerne, opplyser Klausen. – Vi sender en svært så nøytral pakke med personlig avsender.

Apoteket i Storgata sender hivmedisiner til et femtitalls kunder i nært samarbeid med behandlende lege og sykehus. – Vi har personlig tilrettelagte tjenester. Vi samtaler gjerne med kundene, tar hensyn til personlige og individuelle ønsker og kan også komme med råd og veiledning om kundene ønsker det.

Andre bygger en hel forretningsidé på pasientgruppers behov for diskresjon når de skal hente medisinene sine.

Komplett Apotek er et fullstendig nettbasert apotek som sender reseptbelagte og reseptfrie medisiner over hele landet. Det fungerer som en vanlig nettbutikk, men med noen ekstra sikkerhetsterskler. For eksempel kan man ikke bare gå rett inn i butikken til de reseptbelagte medisinene, man må logge seg inn med bank-ID slik at man bekrefter at man er den personen resepten skriver ut medisiner til.

Ifølge én av de to gründerne i Komplett Apotek, Geir Eide, har Komplett gjennomført en markedsundersøkelse for å kartlegge behovet for denne typen apotek.

– Undersøkelsen viste at for mange kronikergrupper var det «perfekte» apotek et nettbasert apotek som de ikke behøvde å besøke, men hvor de kunne ordne alle bestillinger hjemme fra sin egen stue.

– Det viste seg at mange av disse pasientene faktisk reiste utenbys for å handle på et apotek hvor de ikke var veldig kjent, snarere enn å handle på sitt lokale apotek, fortsetter partneren Stig Henning Pedersen.

Det kan medføre visse utfordringer for den enkelte kunde: For hva om apoteket er utsolgt på den nødvendige medisinen eller har bare en del av medisinene pasienten trenger? Ja, da kan det raskt bli en stor belastning og mye ekstraarbeid for de som ønsker seg diskresjon med hensyn til sine blå resepter.

Les mer på hivnorge.no