Flyktninger som lever med hiv må sikres behandling

Flyktninger som lever med hiv må sikres behandling

HivNorge påpeker i en melding til norske myndigheter at det er viktig at ukrainske flyktninger som lever med hiv sikres videre oppfølging og tilgang til medikamenter.

Ifølge FNs organisasjon for å bekjempe hiv og aids, UNAIDS, lever omtrent 260.000 mennesker med hiv i Ukraina. HivNorge antar at en andel av de som søker internasjonal beskyttelse vil leve med hiv og mottar behandling i hjemlandet. Dersom man stopper hivbehandling er det en risiko for at viruset muterer og blir resistent mot et eller flere av hivmedikamentene. Det er derfor viktig at personer som lever med hiv og som søker beskyttelse i Norge, raskt henvises til spesialist i infeksjonsmedisin som kan foreskrive medikamenter så infeksjonen ikke blir gående ubehandlet.

HivNorge gjør også oppmerksom på at stigma knyttet til hiv kan gjøre at mange vegrer seg for å informere om hivdiagnosen, og det er derfor viktig å sikre at riktig informasjon når frem til de som søker asyl, slik at de vet hvor de trygt kan henvende seg.

HivNorge bistår med råd og veiledning, rettshjelp og ikke-terapeutiske samtaler til personer som lever med hiv, og personer som tilhører en av gruppene som er særlig utsatt for hiv.

Les på HivNorges websider

Her kan du lese HivNorges brev til UDI og Politiets Utlendingsenhet.

Les også: Kritisk for hivbehandling i Ukraina.

Pasientorganisasjonene for mennesker som lever med hiv i Norden oppfordrer også sterkt til at myndighetene tar ansvar og sikrer at alle som søker beskyttelse i Norden og som lever med hiv, sikres tilgang til behandling.