Styreleder Jens-Harald Älgenäs Eliassen synes det er svært gledelig at Norge som et av de første landene i verden vurderer å tilby hivbehandling gjennom injeksjoner.

Hiv kan behandles og forebygges med injiserende medikamenter

Norge, som et av de første landene i verden vurderer nå å tilby medikamentell behandling av hiv som månedlige injeksjoner. Mennesker som lever med hiv har i dag tilgang på svært effektive legemidler som helt undertrykker virusinfeksjonen i kroppen og sørger for at det ikke er mulig å smitte andre med hiv. Det finnes dog enkelte personer som av ulike grunner sliter med å ta daglige tablettdoser.

Behandlingen ligger nå til vurdering hos Bestillerforum. Sykehusinnkjøp har startet samtaler med produsentene, og Beslutningsforum vil med stor sannsynlighet godkjenne medisinen for utvalgte grupper i fjerde kvartal 2020. Det å få en hivbehandling som fungerer er essensielt for den enkeltes helse og vil dempe spredningen av hiv ytterligere.

Den hivforebyggende behandlingen PrEP (pre-eksponeringsprofylakse) har vært en stor suksess i Norge, og har bidratt til at mennesker i utsatte grupper kan beskytte seg mot hiv. Ventetiden for å få tilgang på behandlingen og for å fornyet resepter er ev de store utfordringene ved dette tilbudet i Norge i dag. Et større forskningsprosjekt gjennomført The HIV Prevention Network viser at denne behandlingen kan tilbys som injeksjoner som administreres annenhver måned. HivNorge vil arbeide for at PrEP i sprøyteform kommer til Norge straks preparatet er godkjent for alminnelig bruk. PrEP som sprøyte bør være førstevalget for dem som trenger PrEP, men ikke har mulighet til å bruke tabletter.

Les Starten på et nytt behandlingsregime? i Dagens Medisin

Les En sprøyte mot hiv - snart realitet? på Gaysir