Per Miljeteig. Foto: The Human Aspect

Per Miljeteig tildeles Kongens fortjenestmedalje

Pasientorganisasjonen HivNorge har gleden av å kunngjøre at Per Miljeteig i dag, mandag 13. mai, vil bli tildelt Kongens fortjenestmedalje. Utdelingen finner sted på Håndverkeren selskapslokale i Oslo, der statsforvalter Valgerd Svarstad Haugland vil overrekke medaljen.

Per Miljeteig har viet mer enn 30 år av sitt liv til arbeid med hiv og aids. Han har gjennom sitt omfattende engasjement som aktivist, frivillig, brukerrepresentant og fagperson vært en viktig pådriver for økt kunnskap om hiv og for å bryte ned stigma rundt diagnosen. Han har markert seg som en ledende stemme i kampen for rettigheter og forståelse for mennesker som lever med hiv, både nasjonalt og internasjonalt.

Per var i 1988 en av grunnleggerne av PLUSS, den første interesseorganisasjonen for hivpositive, som etter hvert ble slått sammen med Landsforeningen mot aids og ble til dagens HivNorge. Han har siden vært en sentral figur i arbeidet til HivNorge og bidratt til å forme organisasjonen til å bli en viktig stemme i kampen mot hiv og aids.

Gjennom å være åpen om sin egen hivstatus har Per vært et forbilde og en støtte for mange som lever med hiv, samt bidratt aktivt med å øke kunnskapen om hiv og med å utfordre fordommer og stigma.

I tillegg til sitt arbeid for hivsaken har Per også gjort betydelige bidrag til barns rettigheter og internasjonalt rettighetsarbeid. Hans erfaring og engasjement har vært til uvurderlig nytte i arbeidet med å fremme rettferdighet og likeverd for alle.

HivNorge er takknemlige for Per Miljeteigs utrettelige innsats gjennom mange år og er svært glade for at hans arbeid nå blir anerkjent med Kongens fortjenestmedalje. Vi gratulerer ham varmt med denne velfortjente utmerkelsen.

Foto: The Human Aspect

Rosenkrantz' gate 4