UNAIDS ligger allerede etter med å nå 90-90-90 målene globalt. Med tidlig behandling og forebyggende tiltak er hiv en epidemi som på sikt kan utryddes.

Regjeringen kutter dramatisk i støtten til FNs aidsprogram

I Norge er hivepidemien i høy grad er under kontroll, ved hjelp av tidlig behandlingsstart, omfattende testing av risikogrupper og den hivforebyggende behandlingen PrEP. I Øst-Europa, Afrika og Asia er hiv en stor utfordring. Det er bekymringsfullt at regjeringen fordekt dramatisk kutter i støtten til UNAIDS.

Den norske støtten til UNAIDS har de siste årene ligget på 130 til 140 millioner kroner. For 2020 ble den kuttet til 60 millioner kroner, begrunnet i ukultur med mobbing og trakassering i organisasjonen. I statsbudsjettet 2020 skrev regjeringen:

Ny leder, Winnie Byanyim fra Uganda, er nå på plass og arbeidet for å gjenoppbygge tilliten til organisasjonen og dens ledelse er i gang og vil bli sentralt fremover. Fra norsk side vil vi følge nøye med på arbeidet og vurdere en økning i norsk støtte til UNAIDS.

HivNorge har i sitt samarbeid med UNAIDS sett at Winnie Byanyima har gjort en omfattende innsats for å endre kulturen internt i UNAIDS, og mener det burde være grunnlag for å gå tilbake til det tidligere stønadsnivået. Regjeringen later til å mene at kuttet i 2019 – som utelukkende ble begrunnet i de interne problemene i sekretariatet, og ikke i UNAIDS programmer eller måloppnåelse – skal være et nytt normalnivå.

Det er påfallende at kuttet skjer til tross for at regjeringen i rapporten for 2019 fastslår at UNAIDS har levert i tråd med sin globale strategi for 2016–2021, og regjeringen har heller ikke i årets statsbudsjett påpekt problemer knyttet til UNAIDS organisasjon.

Nedstengning av samfunn og press på helsetjenester har ført til redusert tilgang til hivlegemidler med dramatiske konsekvenser. UNAIDS beregner at 500 000 personer bare i Afrika sør for Saraha kan komme til å dø av aids på grunn av covid19-relaterte avbrudd i behandlingen. UNAIDS har også gjort en viktig innsats knyttet til covid 19-epidemien, og når frem til andre målgrupper enn WHO slik at de utfyller WHOs arbeid. Det er derfor ikke grunnlag for å kutte ytterligere i tilskuddet til UNAIDS med henvisning til covid 19-epidemien, snarere burde støtten økes.

Det ser her ut som den politiske regelen om at ingenting varer så lenge som et midlertidig tiltak i høy grad gjelder om budsjettkutt til utsatte grupper.

Halvor Frihagen

Juridisk rådgiver Juridisk rådgivning, politikk 96626132