På tide å skifte vinterdekk

På tide å skifte vinterdekk

Når nettene blir lange og kulda setter inn er det viktig at bilen er klar. Derfor har vi samlet noen gode tips til hva du må tenke på når du skal bytte til vinterdekk.

I et land så langt mot nord som vårt er det ekstra viktig å tenke på sikkerheten når Kong Vinter melder sin ankomst. Selv om regelen er at det ikke skal skiftes til vinterdekk før 1. november, må du som sjåfør ta hensyn til vær og kjøreforhold. Enten du nettopp har kjøpt din første bil eller har vært på veien lenge, så kan disse rådene være gode å tenke på når det kommer til vinterdekk.

Oppbevaring av dekk

Du kan sitte på all verdens kunnskap og erfaring om hvordan bytte dekk, men det vil ikke hjelpe deg stort hvis du ikke har oppbevart dekkene riktig. Alt sier seg ikke selv, men det er noen enkle grep du kan gjøre når dekkene ligger lagret i garasjen, som sikrer at dekkene fungerer optimalt.

• Lagre dekkene mørkt, tørt og kjølig
  • Dersom dekkene har montert felg, kan de henges fra felgen eller ligge stablet oppå hverandre
  • Hvis dekkene ikke er montert på felg, oppbevar dem stående. Du bør også snurre litt på de én gang i måneden. Slik unngår du at trykket ligger på samme punkt gjennom hele oppbevaringstiden
  • Ikke la dekket komme i kontakt med kjemikalier, drivstoff eller fettbaserte ting som olje

Før du stuer dekkene bort for vinteren, eller sommeren for den saks skyld, anbefaler vi å markere dem med hvor de har vært montert. For eksempel kan du merke høyre fordekk med HF, venstre fordekk med VF osv. Finn frem vaskeutstyret og pass på at både dekk og felger er godt rengjort før du oppbevarer dem. Ikke glem å sjekke lufttrykket!

Kontroller dekkene

Før du gir deg i kast med å montere dekkene på bilen, skal du alltid sørge for at dekkene er gode nok. Dersom du ikke føler deg trygg nok på egen kunnskap til å avgjøre om dekkene kan brukes eller ikke, kan de fleste dekkforhandlere hjelpe deg med dette. Men du kan gjøre det selv, og dette må du sjekke:

• Mønsterdybden på vinterdekk skal være minimum 3 mm, uansett dekktype
  • Bruker du piggdekk skal det være pigger på alle hjul
  • Sjekk dekkene for skade
  • Kontroller at det ikke er ubalanse i dekket
  • Mange vinterdekk har piler som viser rotasjonsretning og eventuelt innside/utside, og disse må monteres riktig
  • Kontroller lufttrykket!

Mange dekkeksperter anbefaler en minimum mønsterdybde på 4 mm på vinterføre, selv om 3 mm er den minste dybden du kan ha uten å bryte loven. Feil mønsterdybde kan ikke bare gi deg prikker på lappen eller bot, det kan også sette deg i alvorlig livsfare. Med full mønsterdybde på 8 mm kan du klare å stoppe i løpet av 100 meter, men har du bare 2 mm mønsterdybde øker bremselengden med hele 70 prosent. I stedet for å stoppe etter 100 meter, vil du da ikke stoppe før etter 170 meter. Det kan være forskjellen på om elgen har veigrøft under klovene, eller krasjer i vindusruta på bilen din. Mønsterdybden har alt å si for både bremselengde og sikkerhet!

Dersom vinterdekkene dine ikke kan brukes denne sesongen, bør du ta en kikk på Vintertekkdesten 2015. Testen er gjort av NAF med mål om å finne det beste alternativet til nye og trygge dekk.

Når bør du skifte dekk

Det er ingen grunn til å vente til snøen kommer før du skifter dekk. Med en gang temperaturen faller under 5 grader er det anbefalt å bytte til vinterdekk, og kjører du piggfritt kan du bytte når som helst. Har du pigger må du derimot vente til 1. november, men dersom du bor i Finnmark, Nordland eller Troms kan du kjøre med pigger mellom 16. oktober og frem til 30. april. For resten av landet må piggdekkene være av etter 2. påskedag.

Hvis vær- og kjøreforhold tilsier at det er uforsvarlig å kjøre på sommerdekk er det lov å bytte dekk før de ovennevnte datoene. Til tross for det er flere som venter for lenge hvert eneste år, og dermed utsetter både seg selv og andre for fare. For mer informasjon kan du lese Forskrift om bruk av kjøretøy, eller NAF sine tips og råd til dekk og hjulskift.

Hvis uhellet først er ute på vinterveiene og du trenger å bytte vindusruter, kan Hurtigruta Carglass hjelpe deg. Med avdelinger landet rundt er du alltid trygg og garantert profesjonelt utført arbeid. Kjør forsiktig!