MS Polarlys passerer moloen og statuen Fiskarkona på vei til kai i Svolvær. Foto: Carsten Pedersen / Hurtigruten

Hurtigruten vant matsvinn-pris

Hurtigruten fikk nylig pris for «Årets mest effektive tiltak» under årets «KuttMatsvinn Servering»-arrangement.

KuttMatsvinn Servering er et samarbeid mellom Matvett og aktører i serveringsbransjen med mål om å halvere matsvinnet innen 2030.

– Dette er veldig stas for oss, og en stor anerkjennelse av vårt kontinuerlige arbeid for å redusere matsvinn, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten.

Gjennom Matsvinn-samarbeidet er kursing av kokker obligatorisk i Hurtigruten, og over 100 kokker har til nå fullført kurset som Matvett har satt opp. Informasjon om matsvinn deles også med gjestene, som kan se hvor mye matsvinn det er dag for dag gjennom hele reisen om bord.

«Dette viser en helhetlig tilnærming til problemet, med fokus både på bevisstgjøring, kompetanseheving og praktiske tiltak for å redusere matsvinnet», heter det i juryens begrunnelse.

«Med en evne til å stadig forbedre seg og finne nye løsninger på utfordringen med matsvinn, er Hurtigruten en verdig vinner av prisen for "mest effektive tiltak" for 2023», står det videre.

De siste fem årene har Hurtigruten betydelig redusert matsvinnet, fra 261 gram per gjest i 2019 til 65 gram per gjest i 2023. Hurtigruten vinner prisen blant annet for deler av dette arbeidet.

— Vi jobber hardt hver eneste dag med å redusere matsvinnet på alle skipene våre. Vi har sett gode resultater fra arbeidet som er gjort de siste årene, og denne prisen gir ekstra motivasjon til å fortsette det arbeidet fremover og å redusere ytterligere, sier Øistein Nilsen, som er kulinarisk direktør og har ledet arbeidet med å redusere matsvinn i Hurtigruten.

Nylig lanserte Hurtigruten også et nytt tiltak basert på prinsippene for sirkulærøkonomi. En spesialdesignet kompostreaktor ved Stamsund havn i Lofoten konverterer matavfallet til kompost. Komposten benyttes så videre lokalt som gjødsel på Myklevik Gård, som igjen leverer grønnsaker til byssene om bord på Hurtigrutens skip.

Hurtigruten driver sju skip i den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes og to skip så går i ren kommersiell trafikk langs norskekysten.

Øistein Nilsen jobber blant annet med å redusere matsvinn i Hurtigruten. Foto: Yann Bougaran / Hurtigruten

.

Pressevakt Hurtigruten

Pressekontakt Alle mediehenvendelser om Hurtigruten, rutetrafikken Bergen-Kirkenes og MS Trollfjord. Kontaktnummer for kundehenvendelser finnes her: https://www.hurtigruten.no/kontakt-oss/ (+47) 48 02 77 00 (kun for presse, ikke SMS)