Lei ut ledig rom skattefritt

Semesterstart står for døren, og tusenvis av studenter ved universiteter og høyskoler er på boligjakt.  Huseiere med rom til overs oppfordres til å leie ut.

– Utleie av hybel kan være både hyggelig, nyttig og gi en fin biinntekt som i mange tilfeller er skattefri, sier advokat Morten Fæste i Huseiernes Landsforbund. Mange huseiere kan med beskjedne påkostninger innrede en hybel for utleie. Du kan avtale at leier skal utføre praktiske gjøremål som for eksempel å klippe gress og måke snø, og inntektene fra hybelutleie er innenfor visse grenser skattefrie, og kan gi et godt tilskudd til privat­økonomien.
– Derfor oppfordrer vi alle som har ledig husrom til å leie ut til studenter, sier Fæste.

Skattefri inntekt
Har man en enebolig eller en tomannsbolig som ikke er seksjonert, er regelen at dersom man leier ut inntil halvparten av boligen målt etter utleieverdi, og selv benytter resten som egen bolig, er leieinntekten skattefri. Skal man leie ut mer enn én boenhet eller leie ut del av en eiendom som er seksjonert eller rommer mer enn to bruksenheter bør man forhøre seg med en ekspert på forhånd, slik at man ikke overskrider grensen for skattefri utleie. Det kan gi svært ubehagelige overraskelser, sier Morten Fæste.

Bruk standard leiekontrakter
Huseiernes Landsforbund har utarbeidet standard leiekontrakter, samt alle skjemaer man måtte trenge underveis. Medlemmer kan laste dem ned gratis fra våre nettsider. Som medlem kan man få gratis rådgivning over telefon alle hverdager. Vi har mer enn hundre års erfaring som interesseorganisasjon for huseiere og utleiere.
- Erfaring viser at åtte av ti leieforhold forløper smertefritt, men det finnes både farer og feller. Derfor er det av stor betydning at tingene gjøres riktig helt fra start. Da unngår man mange fremtidige problemer, avslutter advokat Morten Fæste i Huseiernes Landsforbund.Se video om temaet her.

Morten Fæste

Advokat, Huseiernes Landsforbund 22 47 75 18