Pressemelding -

Maur inne på vinteren er et typisk tegn på angrep - dette bør du være oppmerksom på

Maur finnes over hele landet og er mest aktive om våren og sommeren. Oppdager du derimot maur i huset på vinteren bør du være ekstra oppmerksom.

– Mauren går i dvale på vinteren, derfor er det stor sannsynlighet for at de bor inne i huset eller på hytta når du finner maur innendørs på vinteren, forteller Svein Stormoen, skadesjef i Norsk Hussopp Forsikring.

Mauren trives best på varme steder, og holder ofte til nær varmekabler, panelovner, varmtvannstanker, bak kjøleskap eller lignende. Varmekabler kan lure mauren.

– De fleste maursaker som meldes i vintermånedene gjelder aktivitet rundt varmekilder. Varmen forstyrrer og forkorter maurens naturlige dvaleperiode, og gjør at den våkner, og begynner sin leting etter mat, forklarer Svein Stormoen, skadesjef i Norsk Hussopp Forsikring.

Slik og unngår du og blir kvitt maur
Stokkmauren er den største mauren vi har i landet, og den vi frykter mest fordi den over tid kan skade bygningen. Et stokkmaurangrep starter ofte i fukt- eller råteskadet treverk, men stokkmauren kan også angripe friskt tremateriale og annet isolasjonsmateriale – som for eksempel isopor.

– For å bli kvitt stokkmauren, må du finne hovedtua og ta knekken på den og dronningmauren. Det kan være vanskelig å lokalisere tua, og det anbefales derfor å la fagfolk gjøre dette, sier Stormoen.

Andre type maur kan også bosette seg i huset, men de gjør ikke den samme skaden som stokkmaur potensielt kan gjøre.

– Når mauren ligger i dvale bruker den veldig lite energi, men når den våkner må den ha næring. Fordi det fortsatt er for kaldt ute starter de å søke etter mat inne i huset. Insekter generelt er i de fleste tilfeller på jakt etter mat. Sørger du for at de ikke finner det, er boligen mindre attraktiv, sier Stormoen.

Det er vanskelig å forebygge et maurangrep, men noen enkle grep bør man gjøre.

– Den mest effektive måten er å holde utearealet ryddig, og tette sprekker og hull i grunnmur. Vegetasjon inntil grunnmur og husvegg gir mauren skjul og lett adkomst. Ofte er heller og belegningsstein godt egnede reirområder, og hvis slikt ligger tett inntil grunnmur er veien inn kort. Mauren er ikke glad i småstein. Derfor kan et belte av grus rundt grunnmuren virke forebyggende. Det er også en fordel å holde det rent inne, slik at rester og flekker fra vår egen mat ikke blir matkilde for mauren, forklarer skadesjefen.

Typiske tegn på maur i boligen

Norsk Hussopp Forsikring gir noen tips på typiske tegn du bør være oppmerksom på hvis du mistenker maurangrep i huset eller på hytta:

• Gnagespon (ser ut som sagspon) inne er et typisk tegn på stokkmaurangrep. Stokkmaur spiser ikke tre, men gnager ganger og kaster ut ganske store mengder gnagespon. Mer finmalt gnagespon er som regel andre maurarter.
  • Stier av levende maur eller døde maur inne. Maur i huset på sommeren behøver ikke bety at du har angrep, men vær oppmerksom hvis du ser maurene bevege seg i faste stier inne eller ved huset.
  • Stokkmaur som sitter inne i en trevegg eller stokk lager en ofte en knitrende bruse/krafselyd. Dersom du dunker på stokken vil du ofte høre en hul lyd der stokkmauren har gnagd ganger.
  • Sverming innendørs er et nokså sikkert tegn på aktivitet i boligen. Det er sjelden det kommer store mengder med svermende maur utenfra.
  • Hvis du oppdager stier med maur som frakter mat inn mot huset er det sannsynlig at de frakter næring inn til kolonien.

Visste du at...?

• Det finnes så mye som over 10 000 ulike arter maur.
  • I overkant 50 av disse er frittlevende i Norge. Det finnes maur over hele landet.
  • Mauren bygger seg boliger i tuer ute, under steinheller, i jorda, og noen ganger går de også inn i våre hus og hytter.
  • Stokkmauren er den største mauren vi har i Norge.

Norsk Hussopp Forsikring dekker bekjempelse av maur inne i huset eller på hytta, og samarbeider med fagfolk over hele landet.

• Økonomi, finans

• insekter
  • skadeinsekter
  • maur
  • stokkmaur

Norsk Hussopp Forsikring er det eneste forsikringsselskapet i Norge som spesialiserer seg på forsikring av råteskader og skadeinsekter. Få tips og råd og les mer om råte- og skadedyrforsikringen her.

​Svein Stormoen

Skadesjef 95 160 721