Mørketid er skjeggkre-tid

Skjeggkre trives ikke i lyset, men kommer frem i mørket, sier skadesjefen i Norsk Hussopp Forsikring. Her er sjekklisten som hjelper deg å avgjøre om det er skjeggkre eller sølvkre som nå har blitt synligere hos deg.

Er du usikker på hva du har sett hjemme? Var det sølvkre, eller var det skjeggkre? De to har flere likhetstrekk, men du kan skille dem fra hverandre hvis du vet hva du skal se etter.

– Skjeggkreet er det største av dem. Mens sølvkreet er 10-12 millimeter langt, kan skjeggkreet bli opptil 18 millimeter. Skjeggkreet er dessuten, som navnet tilsier, mer «skjeggete» av utseende. Behåringen er spesielt fremtredende på fremre del av kroppen, sier Svein Stormoen, skadesjef i Norsk Hussopp Forsikring.

Mens sølvkreet er lysegrått og gjerne sølvglinsende, er skjeggkreet grått med spraglete flekker.

– Det er likevel vanskelig å skille dem fra hverandre på fargen alene. For å være sikker, må man også se på andre karakteristika. Haletrådene er forskjellige. Begge har tre haletråder på bakkroppen. På sølvkreet er disse kortere enn halve kroppslengden. På skjeggkreet er haletrådene like lange som selve kroppen, eller til og med lengre, forklarer den erfarne skadesjefen.

Hos skjeggkreet peker sidetrådene ofte vinkelrett ut til siden. Hos sølvkreet har de smalere vinkel. Når man observerer et skjeggkre og et sølvkre ved siden av hverandre, vil man dessuten se at det siste leddet i bakkroppen er bredere hos skjeggkreet enn hos sølvkreet.

Slik finner du dem
Har du et sted å bo, så er du kvalifisert for besøk av skjeggkreet. Skjeggkreet krever nemlig ikke stort for å trives. I Norge ble dette insektet, som ikke finnes utendørs, første gang oppdaget i 2013. Siden den gang har forekomsten eksplodert, og man finner i dag skjeggkre over hele landet.

Mens de fleste insekter går i dvale når vinterkulda setter skikkelig inn, gjelder ikke dette verken sølvkre eller skjeggkre. De lever i stedet sammen med oss i de oppvarmede husene våre, og du kan finne dem hjemme året rundt.

– Om vinteren vil du faktisk kunne få inntrykk av at det er flere av dem enn det er om sommeren. Årsaken er at både sølvkre og skjeggkre er nattaktive insekter som skyr lyset. Siden vinter er ensbetydende med mørketid, øker sannsynligheten for at du får øye på dem i den kalde årstiden. Det er altså ikke flere av dem, du ser dem bare lettere enn før, sier Stormoen.

Dette er faktisk en fordel hvis du ønsker å sjekke om du har sølvkre eller skjeggkre hjemme:

– Vær oppmerksom når du står opp og slår på lyset om morgenen! Begge insektene er nemlig raske og vil pile av sted for å gjemme seg når lyset skrus på, forteller han.

Skjeggkreet er den beste klatreren
En annen, viktig forskjell mellom de to, er ulike klatreegenskaper. Skjeggkreet kan, i motsetning til sølvkre, klatre opp glatte, loddrette flater.

– Hvis du observerer at insektet faller ned fra for eksempel taket, er det trolig skjeggkre. De kommer seg stort sett dit de vil, noe sølvkreet ikke får til, forklarer Stormoen.

– Typisk for sølvkreene, er at de liker fuktige forhold. Man finner dem derfor ofte på badet, kjøkkenet og i kjelleren. Skjeggkre trives også i fuktige omgivelser, men tåler i tillegg at det er tørrere. Man kan derfor oppdage skjeggkre i hele boligen.

Hvor kommer de fra?
Siden sølvkre er glade i fukt, kan forekomst av insektet indikere at huset har en fuktskade eller et problem i form av dårlig ventilasjon, dårlig drenering, stadige vannansamlinger, eller andre forhold som skaper fuktighet. Man bør derfor alltid forsøke å finne årsaken til at sølvkreene er der.

Ettersom skjeggkre blir stadig vanligere i Norge, er spredningsveiene mange. De kan for eksempel spres mellom jobben, barnehagen, skolen og hjemmet, eller bli med hjem som ubudne passasjerer etter besøk på et bibliotek eller et museum.

– Sølvkreet lever utendørs i deler av Asia og Sør-Europa, men sjelden i Norge. Og skjeggkreet lever som sagt overhodet ikke utendørs her til lands. Det betyr at de må transporteres inn ved hjelp av oss eller med ting vi bringer inn i huset, for eksempel pappesker og annen emballasje. Et tips hvis du vil unngå å ta dem med deg inn, er derfor å pakke ut ting som er emballert i papp utenfor boligen din istedenfor inne, sier Svein Stormoen.

• Økonomi, finans

• skadeinsekt
  • skjeggkre
  • sølvkre
  • insekt
  • børstehale

Norsk Hussopp Forsikring er det eneste forsikringsselskapet i Norge som spesialiserer seg på forsikring av råteskader og skadeinsekter. Få tips og råd og les mer om råte- og skadedyrforsikringen her.

​Svein Stormoen

Skadesjef 95 160 721