Foto: Hyundai

Hyundai viser autonom parkering og trådløs lading av elbil

Hyundai og Kia har i dag sluppet en video som viser et system for autonom trådløs lading og parkering av elbiler, kalt Automated Valet Parking System (AVPS).

Systemet vil gi bilkundene stor nytte i møte med overfylte parkeringsplasser og ladestasjoner for elbiler. AVPS er en autonom løsning, og tillater at fullt oppladede biler flytter seg bort fra ladestasjonen, for å gi plass til nestemann i køen. Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.

Med en smarttelefon kan man instruere bilen i at det er på tide å lade. Da vil bilen selv kjøre til nærmeste tilgjengelige ladestasjon, lade opp, og deretter kjøre til en passende parkeringsplass. Når sjåføren sender beskjed om det, vil bilen returnere dit han eller hun befinner seg.

Smart kommunikasjon

Prosessen gjennomføres ved hjelp av kontinuerlig kommunikasjon mellom elbilen, pakeringsanlegget, ladesystemet og sjåføren. Parkeringsanlegget sender beskjed om ledige plasser og ladestasjoner, mens ladesystemet oppdaterer sjåføren med ladestatus i realtid.

Hyundai og Kia vurderer mulighetene for å kommersialisere teknologien allerede i 2025, sammenfallende med lanseringen av nivå 4-autonome biler. Selskapene planlegger videre å lansere autonom kjøring i utvalgte "smart cities" fra 2021, med et mål om å lansere fullt autonome kjøretøyer innen 2030.

Se videoen her: https://youtu.be/V8xL4gZohuA