Hyundai IONIQ 6. Foto: Hyundai

Hyundais vei til elektrisk lederskap

• En forpliktelse til innovasjon, fremskritt og bærekraft har drevet Hyundais suksess som en leder på elektrifisering i over 30 år
  • Selskapet skapte bølger, da det i 2016 lanserte IONIQ som den første modellen i verden med tre elektriske drivlinjer
  • De elektriske konseptene og produktene som har kommet til siden 2016, demonstrerer til det fulle selskapets ambisjoner om å være en leder i en fremtid med null utslipp

Hyundais elektriske utvikling er en suksesshistorie som understreker selskapets ufravikelige fokus på innovasjon, kvalitet og bærekraft. Men ikke alle er klar over at historien startet allerede i 1991.

Hva var Hyundais første elektriske bil? Mange vil kanskje tenke på IONIQ Electric, og det er ikke så rart gitt bilens popularitet. Men historien startet faktisk for over 30 år siden, med avdukingen av Sonata Electric Vehicle i 1991. Interessant nok et år før Hyundai begynte å selge biler i Norge i 1992. Sonata EV var en konseptbil basert på Sonata Sedan, og bilen hadde et blybatteri som la til rette for en rekkevidde på like under 71 kilometer. Toppfarten var 60 kilometer i timen.

Den første kommersielt klare elbilen kom allerede i 2009, og het i10 BlueOn. Dette var en liten og kompakt femdørs bil med rekkevidde på 140 kilometer og toppfart på 130 km/t, som ble solgt på det sørkoreanske markedet.

I februar 2013 fulgte Hyundai opp med verdens første serieproduserte hydrogenelektriske bil, Hyundai ix35 Fuel Cell. Bilen var utviklet fra prototypen Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle, som ble vist frem allerede i 2001. Med nesten 600 kilometer rekkevidde på én hydrogenfylling, viste den ettertrykkelig at Hyundais lederskap på nullutslippsmobilitet bar frukter i form av et virkelig realistisk alternativ til fossile drivlinjer.

IONIQ blir født

Det er imidlertid ikke overraskende at de aller fleste forbinder Hyundais elbilsatsning med IONIQ Electric. Med lanseringen i 2016, var dette merkets første virkelige kommersielle elektriske suksess, og IONIQ markerte det store steget inn i den elektriske æraen for Hyundai. Bilen var den første i verden hvor man kunne velge mellom tre elektriske drivlinjer; helelektrisk, ladbar hybrid og konvensjonell hybrid. IONIQ ble en milepæl, og kom på et tidspunkt hvor mange produsenter fortsatt var i startfasen med sin elektriske utvikling.

Første generasjon IONIQ Electric. Foto: Hyundai

IONIQ ble applaudert for sitt funksjonelle design, som ikke bare så bra ut, men som også ga svært god aerodynamikk og høy energieffektivitet. Egenskaper som har vist seg å være en grunnsten for Hyundais elbiler. Rene og flytende linjer ga IONIQ en på lanseringstidspunktet nær uovertruffen luftmotstandskoeffisient på bare 0,24 Cd. Fortsatt er IONIQ Electric en av de mest effektive og strømgjerrige elbilene på veien.

Elbilsatsningen til Hyundai fikk imidlertid enda høyere hastighet med laseringen av KONA Electric i 2018. Bilen ble umiddelbart en suksess, og i Norge ble 8 000 biler solgt nærmest over natten. Salget har siden holdt seg høyt i mange år, og har gjort KONA Electric til en av de mest populære bilene på det norske markedet. Dette skyldes blant annet bilens lange rekkevidde, attraktive formfaktor, gode prisnivå og ikke minst, den gode kvaliteten og det høye utstyrsnivået.

Helt fra start hanket KONA Electric inn priser, og den ble blant annet kåret til beste kompakte familiebil i Top Gear Electric Awards. KONA Electric har i mange år hatt anseelse som en av de beste elbilene i både sitt segment og markedet.

45 blir til IONIQ 5

Hyundai har i en årrekke levert på sine lovnader om å lage banebrytende elbiler og elektriske konsepter. I 2019 viste merket frem konseptbilen 45 EV Concept, som fremviste en helt ny designretning for selskapets elbiler. Bilen var også en hyllest til Hyundais aller første konseptbilen, Pony Coupe Concept fra 1974. 45 var også en pekepinn for fremtidens bilinteriør og autonomi i det vi nå kaller den elektriske æraen.

I 2020 viste Hyundai frem den aerodynamiske og strømlinjeformede konseptbilen Prophecy, som viste enda en retning for selskapets fremtidige elbildesign og teknologi. I tillegg til det glatte og kurvede eksteriøret, hadde Prophecy en høyteknologisk kupé og avanserte autonome egenskaper.

Konseptbilen 45 EV Concept. Foto: Hyundai

2020 var også året da et virkelig stort skifte i Hyundai elbilstrategi kom, med lanseringen av IONIQ som et eget dedikert modellmerke for selskapets rene elbiler. Deretter lanserte merket den banebrytende elbilen IONIQ 5 i 2021, før den fikk følge av IONIQ 6 i 2022. Snart følger fortsettelsen, med den kommende SUVen IONIQ 7 i 2024.

IONIQ 5 har helt fra start vært en stor suksess for Hyundai, og har siden lanseringen vært en av de mest solgte bilene i det norske markedet. Bilen er den første som er bygget på Hyundais banebrytende og dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Bilen har imponert både pressen og kundene, med sitt prisvinnende design, avansert teknologi og banebrytende ytelser. Det har gitt IONIQ 5 et stort antall utmerkelser og priser, inkludert Red Dot Award for Design. Det er ikke overraskende, med tanke på bilens progressive designspråk som er hentet fra 45 EV Concept. IONIQ 5 ble i 2022 kåret til Årets Bil i verden, Årets Elbil i verden og Årets Bildesign under World Car Awards 2022.

2023 World Car of the Year is…

Med arven fra IONIQ 5, var forventningene store da IONIQ 6 ble lansert høsten 2022. Bilen er det vi i Hyundai kaller en Electrified Streamliner, med en ekstremt lav luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 Cd. Det gjør den til Hyundais mest aerodynamiske bil, og en av de mest aerodynamiske bilene i verden. Dermed er IONIQ 6 også en av de mest effektive bilene på markedet, og det har gitt den en svært lang elektrisk rekkevidde på inntil 614 kilometer (WLTP, kombinert).

IONIQ 6 er designet og utviklet for å gi en unik kjøreopplevelse, og bilens innovative interiør har et kokongpreg med muligheten for en rekke personlige tilpasninger. Som i IONIQ 5, er interiøret både praktisk og versatilt, med utstrakt bruk av bærekraftige materialer som representerer et stort steg fremover for elektriske biler.

IONIQ 6 er Årets Bil i verden 2023. Foto: Hyundai

IONIQ 6 har allerede vunnet en rekke priser, og 5. april 2023 ble den kåret til Årets Bil i verden under World Car Awards 2023. I tillegg vant den prisen får Årets Elbil i verden og Årets Bildesign, og fulgte dermed i fotsporene til IONIQ 5 ved å vinne alle de tre gjeveste prisene. For Hyundai og IONIQ betyr det andre år på rad som World Car of the Year, World Electric Vehicle og World Car Design of the Year.

Elektrisk Performance med N

2022 ble også året da Hyundais performance-undermerke N slapp sine elektriske konseptbiler RN22e og N Vision 74. Begge er eksempler på Hyundai Ns elektriske visjon, og er det Hyundai kaller rullende laboratorier. Med dem tester N selskapets avanserte teknologier, og verifiserer dem for bruk i fremtidige produksjonsmodeller. RN22e baserer seg på IONIQ 6 og E-GMP, mens N Vison 74 kombinerer en hydrogenelektrisk og en helelektrisk drivlinje til en helt ny type høyytelsehybrid. I mars viste Hyundai smakebiter fra vintertestingen av IONIQ 5 N, som blir selskapets første helelektriske performance-bil når den lanseres senere i 2023.

De rullende laboratoriene N Vision 74 og RN22e. Foto: Hyundai

I februar 2023 viste Hyundai frem helt nye KONA Electric for første gang, og lanserte med det det som vil bli en av de mest komplette elektriske kompakt-SUVene på markedet. Bilen er kraftig oppskalert, og vokser inn i et helt nytt nivå av plass og komfort. Helt nye KONA Electric kommer høsten 2023.

- I løpet av de siste tiårene har Hyundai blitt en leder på nullutslippsmobilitet gjennom forskjellige teknologier, som batterielektrisk og hydrogenelektrisk. Suksessfaktorene for både IONIQ 5 og IONIQ 6 baserer seg på vår lange erfaring, og oppnåelsene vi har realisert gjennom IONIQ Electric og KONA Electric. Med denne spisskompetansen tilbyr vi kundeorientert og utslippsfri mobilitet, sier President og CEO Michael Cole i Hyundai Motor Europe.