Helt nye Hyundai IONIQ 6. Foto: Hyundai Motor Norway

Hyundai med stor milepæl i Norge – selger kun elbiler fra 1. januar 2023

• Fra og med 1. januar 2023 vil Hyundai Motor kun selge elektriske biler i det norske markedet
  • Hyundai er en leder på rene elbiler, og har de siste årene hatt en elbilandel på over 90 prosent i Norge

Hyundai Motor Norway kan i dag melde at merket kun vil selge rene elektriske biler i det norske markedet fra og med 2023.

Etter åtte år med kontinuerlig vekst, har Hyundai etablert seg som et av de største merkene i det norske markedet. Særlig etter introduksjonen av den banebrytende modellen IONIQ i 2016 har pilene pekt oppover, og siden den gang har nordmenn strømmet til forhandlerne for å sikre seg en ny Hyundai.

Som en global leder på elektriske biler, har det norske markedet også vist seg å være en spydspiss for Hyundais elbilsatsning. IONIQ Electric ble raskt en av markedets mest populære elbiler, og fortsatte med høyt salg helt frem til siste bil ble levert rett før jul i år. Da KONA Electric ble lansert i 2018, markerte den en liten revolusjon i elbilmarkedet, med lang rekkevidde, god pris og en crossover-formfaktor som var en fullklaff for norske og europeiske kunder. I Norge resulterte det i 8 000 forhåndbestillinger, og et salg som de siste årene har gjort at KONA Electric jevnt har holdt seg blant de mest populære bilene i landet.

Siden har IONIQ 5 kommet til, også den med de egenskapene kundene etterspør. Lang rekkevidde, lynrask lading, god plass og en praktisk SUV-form er alle viktige kriterier for kundene, og som en av de mest avanserte elbilene i markedet er IONIQ 5 så langt i år Norges femte mest solgte bil.

Allerede i 2020 besluttet Hyundai å kun selge ladbare og elektriske biler i Norge, takket være spennende ladbare hybridmodeller som TUCSON Plug-In Hybrid og SANTA FE Plug-In Hybrid. Når vi nå går inn i 2023 er det imidlertid klart for en ny milepæl for Hyundai i det norske markedet.

Ved utgangen av 2022 vil de siste ladbare hybridene fra merket være solgt, og fra 1. januar 2023 blir Norge det første markedet der Hyundai kun selger elbiler.

- Vi har stor tro på den modellporteføljen vi allerede har, og når vi nå har lansert helt nye IONIQ 6 er tiden inne for å kun selge helelektriske biler i det norske markedet. IONIQ 5 og KONA Electric har for lengst tatt posisjoner som noen av de mest populære bilene i markedet, og vi er trygge på at de rene elbilene våre vil gi oss fortsatt suksess inn i fremtiden, sier Thomas Rosvold, Managing Director i Hyundai Motor Norway.

- Nylig har vi også fått se de første bildene av neste generasjon KONA Electric, og det er en modell som blir både større, stiligere og mer dynamisk enn tidligere. I tillegg til en rekke andre nyheter som kommer de neste årene er vi med andre ord rigget for en helelektrisk fremtid.

Hyundai har allerede tatt elektrisk lederskap i det norske markedet, og er ifølge store og uavhengige markedsundersøkelser* det av de etablerte merkene som også produserer fossile biler, som kundene assosierer aller sterkest med elbiler.

Merket har en sterk arv å bygge videre på, og har i en årrekke levert elbiler med store styrker, deriblant svært høy effektivitet, lang rekkevidde og innovasjoner som 800V-lynlading, Vehicle-to-Load (V2L) og banebrytende plassutnyttelse takket være den avanserte elbilplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform).

I 2022 har Hyundai Motor Norway en elbilandel på 93 prosent, og elbiler har jevnt stått for over 90 prosent av salget i Norge de siste årene. I perioden 2020 til og med 2022 har merket levert 25 000 personbiler i Norge, hvorav 92 prosent er helelektriske. Det har gitt Hyundai en etablert posisjon som et av Norges mest populære bilmerker.

*Schibsted, Bilundersøkelsen 2023 og Amedia, Bilundersøkelsen 2022

Hyundai Motor Norway tilbyr innovative, moderne og driftssikre biler med høy kvalitet. Hyundai har de siste årene utviklet seg til å bli et ledende selskap på nullutslippsmobilitet, og er et av Norges mest solgte bilmerker. Hyundai har den bredeste porteføljen av elektrifiserte drivlinjer i verden.