Hyundai IONIQ 5. Foto: Hyundai Motor Norway

Full score i Euro NCAP for to Hyundai-modeller

• Euro NCAP deler ut fem stjerner til både TUCSON og IONIQ 5

Euro NCAP har sikkerhetstestet helt nye TUCSON og IONIQ 5, og begge modellene gjør det svært godt.

Hyundai TUCSON og IONIQ 5 er tildelt maksimal femstjerners rating, etter å ha blitt testet i Euro NCAPs omfattende sikkerhetstester. Euro NCAP tester alle biler som selges i Europa i kategoriene «voksne om bord», «barn om bord», «sårbare trafikanter» og «sikkerhetsassistenter».

Både TUCSON og IONIQ 5 gjorde det særlig godt i kategoriene «voksne om bord» og «barn om bord», mens IONIQ 5 også pekte seg meget positivt ut i kategorien for «sikkerhetsassistenter».

- Faktumet at både TUCSON og IONIQ 5 får den maksimale ratingen på fem stjerner fra Euro NCAP er et godt bevis på at Hyundai ikke bare er en leder på fremtidsmobilitet, men at våre modeller også er blant de sikreste bilene i Europa, sier toppsjef for marked og produkt i Hyundai Motor Europe, Andreas-Christoph Hofmann.

- Euro NCAP-ratingene viser hvordan Hyundai er dedikerte i å garantere våre kunder, og andre trafikanter, et høyt nivå av sikkerhet og teknologisk drevne mobilitetsløsninger.

Smart sikkerhet med Smart Sense

Hyundais biler er utstyrt med aktive sikkerhetsfunksjoner og kjøreassistenter under Hyundai Smart Sense. I tillegg til et avansert system med syv kollisjonsputer, har TUCSON en svært omfattende sikkerhetspakke som inkluderer Highway Driving Assist (HDA), Blindsonemonitor med kameravisning (BVM), Blindsonevarsler med filskiftevarsling og aktiv bremseassistent (BCA) og Automatisk nødbremseassistent med kryssfunksjon som overvåker kryssende trafikk (FCA).

Ved motorveiskjøring gjør HDA at bilen kan regulere fart, holde avstand til andre kjøretøyer, og holde seg midt i filen. BVM viser blindsonen i instrumentpanelet når man slår på blinklyset, takket være kameralinser i speilhusene, mens BCA overvåker blindsonene under kjøring og benytter differensialbremsing ved behov. FCA er bilens automatiske nødbremsesystem, og dette følger med på både andre kjøretøyer, sykler og fotgjengere. I tillegg har systemet blitt utvidet med en funksjon som oppdager potensielle farer med motgående trafikk når man svinger til venstre i kryss.

IONIQ 5 har samtlige av disse systemene, og er i tillegg Hyundais første modell med Highway Driving Assist 2 (HDA 2). HDA 2 gjør motorveiskjøring langt mer behagelig, ved å benytte navigasjonsbasert smart cruise control (NSCC) og Filholderen (LFA) for å gi bilen nivå 2-autonomi. Ved hjelp av kameraer, radarer, sensorer og navigasjonsdata, tilpasser bilen fart, retning og avstand til andre kjøretøyer, i tillegg til å kunne skifte fil på egen hånd.