Helt nye Hyundai SEVEN. Foto: Hyundai Motor Company

Her er helt nye SEVEN fra Hyundai – en banebrytende IONIQ-SUV

• SEVEN er en helt ny konseptbil fra Hyundai som viser selskapets kommende Sport Utility Electric Vehicle (SUEV)
  • Konseptbilens nytenkende design utnytter Hyundais dedikerte elbilplattform E-GMP til det fulle, og utforsker en ny SUV-typologi som er optimalisert for ren elektrisk drift
  • Interiørarkitekturen sikrer svært høy komfort og frihetsfølelse, med møbelliknende seter og egenskaper som gir en særegen loungefølelse
  • SEVENS hygienefokuserte funksjoner, bærekraftige materialer og plassinnovasjoner er en bekreftelse på Hyundai Motors store fokus på kundenes behov
  • Den stadig voksende IONIQ-familien av dedikerte elbiler forsterker Hyundai Motors elektrifiseringsstrategi, og er et viktig steg på veien mot selskapets mål om full karbonnøytralitet innen 2045

Hyundai Motor Company har i dag vist frem SEVEN, som er selskapets helt nye SUEV-konsept (Sports Utility Electric Vehicle). Konseptbilen er banebrytende og lanserer helt nye egenskaper i sitt segment.

Hyundai viser frem den nye konseptbilen under AutoMobility LA, sammen med andre segmentledende biler, som IONIQ 5 og XCIENT Fuel Cell.

Som en oppfølging til lanseringene av 45 concept i 2019 og Prophecy i 2020, åpner SEVEN et nytt kapittel for IONIQ, som er Hyundais dedikerte merkevare for rene elbilmodeller. De mangfoldige design- og teknologiinnovasjonene i Hyundais konseptbiler prioriterer kundeverdier og –behov fremfor industrinormer. SEVEN er også en klar fanebærer for ambisjonene som ligger i at Hyundai som selskap skal bli fullstendig karbonnøytralt innen 2045.

- SEVEN-konseptet demonstrerer Hyundais kreative visjoner og avanserte teknologi, sier president og toppsjef i Hyundai Motor North America, José Muñoz.

- Konseptbilens innovative interiør, miljøvennlige drivlinje og banebrytende sikkerhets- og nytteteknologi avslører en spennende fremtid for Hyundais SUV-kunder.

SUV redefinert

SEVEN er bygget på Hyundai Motor Groups dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform). E-GMPs lange akselavstand og helt flate gulv sørger i SEVEN for en helt ny kjøretøyklasse som tilbyr nye opplevelser for kundene.

SEVEN har en ren og aerodynamisk silhuett som rent instinktivt skiller seg fra typiske SUVer. Det lave og fallende panseret, den enkle og strømlinjeformede taklinjen og den forlengede akselavstanden kommuniserer at klart brudd fra tradisjonelle SUVer med forbrenningsmotor. Det rene volumet man finner i SEVENs minimalistiske former skaper en kontrast mot det kraftfulle uttrykket og den store og røffe tilstedeværelsen.

Kraftfulle felger med aktive luftekanaler. Foto: Hyundai Motor Company

Store hjul med aktive luftekanaler matcher bilens brede design, og disse kan åpnes og lukkes automatisk etter behov for enten kjøling eller lavere luftmotstand.

I mørket er SEVEN lett gjenkjennelig med IONIQ-familiens signaturlys med parametriske piksler. Disse skaper en rød tråd mellom de forskjellige IONIQ-modellene, og er med på å knytte det analoge mot det digitale i bilenes design.

En lounge på innsiden

SEVENS interiør reflekterer elbilplattformens egenskaper, og muligheten man har til å gi en langt romsligere kupé enn tradisjonelt. SEVENs akselavstand er på hele 3,2 meter, takket være hjul som er flyttet så langt ut i hjørnene som mulig.

Det gir også et helt flatt gulv, som igjen gjør at Hyundai Motor har kunnet tenke annerledes enn det tradisjonelle oppsettet med to eller tre seterader. Karmløse dører gir en stor og luftig åpning inn i bilen, og avslører et pent interiør med en helt ny dimensjon av plass. Den strømlinjeformede taklinjen, lang akselavstand og det flate gulvet som strekker seg hele veien bak i bilen, muliggjør en helt ny loungeaktig møblering.

Loungeinteriør i SEVEN. Foto: Hyundai Motor Company

SEVEN innehar også Hyundais fremtidsvisjoner for autonom mobilitet. Førersetet har en kontrollspak som kan skjules når den ikke er i bruk, og det er ikke behov for et ratt takket være konseptets selvkjøringsegenskaper. Dashbordet har i stedet en ultrasmal cockpit med integrerte skjermer. Seteplasseringen er utradisjonell, med store loungestoler som kan snus rundt. I tillegg har bilen en avrundet sofa. Setene kan tilpasses både førerstyrt og autonom kjøring med forskjellige oppsett.

Fleksible plassløsninger og en rekke funksjoner som kan tilpasses passasjerene er med på å gjøre SEVEN unik. Den menneskeorienterte tankegangen bak SEVEN gjør at bilen har smarte egenskaper for fremtidens mobilitet og tilkoblede tjenester.

Fleksible plassløsninger i SEVEN. Foto: Hyundai Motor Company

SEVEN har også en flyttbar midtkonsoll, spesialdesignet og brukerorientert forbrukerelektronikk, samt et multifunksjonelt Smart Hub-brukergrensesnitt.

Konseptbilens glasstak har dessuten en innebygget skjerm, som ikke bare kan vise valgfritt og tilpasset innhold, men som også kan endre hele atmosfæren i kupéen.

Et bærekraftig miljø

SEVEN benytter en rekke miljøvennlige materialer, og har samtidig segmentledende hygieneløsninger om bord. Dette inkluderer Hygiene Airflow System og UVC-sterilisering.

Bilens eksteriør er lakkert med biomaling, og innvendig er det utstrakt bruk av hygienisk resirkulerte og fornybare materialer. Dette inkluderer mineralgips, bambus i trepaneler og tepper, bioharpiks, og biomaling. Utstrakt bruk av kobber og hygienisk behandlet stoff med antibakterielle egenskaper sørger for at alle overflater holder seg rene til enhver tid.

Bilens ventilasjonssystem er inspirert av luftsystemene man finner i passasjerfly. Systemet sørger for en ren luftstrøm til alle passasjerer, og reduserer krysskontaminasjon av luften om bord.

UVC-steriliseringen aktiveres når man går ut av bilen, og sørger for rensing av hele kupéen ved hjelp av UVC-lys. Bilen har også selvrensende lagringsrom under sofaen, og i Smart Hub-konsollen.

Lynrask lading

Takket være E-GMP kan SEVEN lynlades. Det muliggjør ladetider på helt ned mot 20 minutter fra 10-80 prosent på en 350kW-lader. I tillegg muliggjør plattformen svært lang helelektrisk rekkevidde.

SEVEN vises fra 19. til 28. november under AutoMobility LA i Los Angeles.