Verdenspremiere: Hyundai redefinerer elbilen med IONIQ 5

• Hyundais helelektriske crossover IONIQ 5 har i dag fått sin digitale verdenslansering.
  • Som et av fem land kan norske kunder allerede i dag bestille den eksklusive lanseringsmodellen IONIQ 5 Project 45, som har firehjulstrekk, stor batteripakke, to års IONITY-abonnement og alt utstyr inkludert til en svært gunstig pris.
  • IONIQ 5 har en svært lang akselavstand på 3 000 millimeter, og setter en ny standard for plassutnyttelse i segmentet for crossovere og familie-SUVer. I tillegg har bilen et nytt nivå av komfort, plass og smarte løsninger, blant annet med forskyvbar midtkonsoll.
  • IONIQ 5 har lynlading som standard, og støtter 400V- og 800V-multilading. 10-80 prosent kan lades opp på bare 18 minutter, og man kan lade 100 km rekkevidde på under 5 minutter lynlading.
  • Bilen har også innovativ funksjonalitet som V2L (Vehicle to Load), som gjør at den kan levere strøm til de fleste 220V apparater.
  • IONIQ 5 byr på banebrytende utstyr som et 44’’ Augmented Reality Head up-display (AR HUD)

Hyundai Motor Company har i dag lansert den etterlengtede elbilen IONIQ 5. Den romslige crossoveren har generert stor interesse i Norge, med over 14 000 interessenter allerede før verdenspremieren.

IONIQ 5 er en romslig crossover i det populære familie-segmentet, og er den første modellen ut på Hyundais helt nye dedikerte elbilmodellportefølje IONIQ. Den helt nye modellen setter en ny standard og redefinerer elbilmarkedet med sine innovative og banebrytende funksjoner.

IONIQ 5 er bygget på Hyundais helt nye dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform), og sprenger grensene for proporsjoner med sin ekstremt lange akselavstand på hele 3 000 millimeter. Bilen plasserer seg størrelsesmessig midt mellom TUCSON og SANTA FE i Hyundais modellportefølje, og er en svært romslig familiebil med sine 4 635 mm i lengde og 1 890 mm i bredde. Bilen har samtidig solid crossover-bakkeklaring på 160 mm, og hele 170 mm opp til batteripakken. Akselavstanden og bredden gjør at interiøret er romslig som en bil i klassen over, altså i D SUV-segmentet.

En ny æra av design

IONIQ 5 har et progressivt design som skiller seg fra normene. Den dedikerte elbilplattformen har gitt designerne frihet til å skape ny proporsjonalitet, og dermed har de kunnet hente inspirasjon fra den dynamiske profilen til 1975-modellen Pony, som var selskapets første produksjonsmodell.

IONIQ 5s unike eksteriør karakteriseres av den sportslige profilen, som kan minne om en kompaktbil, kombinert med store 20’’ lettmetallfelger og store dimensjoner. Den svært lange akselsavstanden bidrar til å skape det dynamiske og sportslige utseendet.

Helt nye Hyundai IONIQ 5. Foto: Hyundai

Fronten kjennetegnes av et heldekkende panser som gir optimal aerodynamikk, samt en lett gjenkjennelig V-form hvor LED-kjørelys er integrert. LED-piksellamper hentes igjen i bilens innovative lyktedesign både foran og bak. Bilen har Full LED-projeksjonslys foran, og nyskapende LED-lysteknologi bak.

Langs sidene har IONIQ 5 en rekke unike elementer, som de elektrisk innfellbare håndtakene, de parametriske linjene og en skarp kupéform i C-stolpen.

De nevnte felgene på 20’’ har et unikt aerodynamisk design, som henter igjen det parametriske temaet. De store felgene fullfører de perfeksjonerte eksteriørdimensjonene.

Et revolusjonerende interiør

Akselavstanden spiller en helt sentral rolle også i IONIQ 5s interiør. Temaet innvending er «Living Space», og reflekterer Hyundais ønske om å viske ut forskjellen mellom oppholdsrom og bilinteriør. Blant de mest sentrale elementene finner man den forskyvbare midtkonsollen, kalt «Universal Island». Sammen med et helt flatt gulv skaper denne et versatilt og smart interiør hvor man enkelt kan tilpasse kupéen etter eget behov.

IONIQ 5 er også utstyrt med Relaxation-seter med fullelektrisk justering og smart minnefunksjon. Forsetene kan med et enkelt knappetrykk legges tilbake til en svært komfortabel og nærmest vektløs hvileposisjon, hvor det også kommer ut en fothviler for ekstra komfort. Dermed kan man selv lade opp batteriene de få minuttene det tar for bilen å lynlade.

Hyundai har også redusert tykkelsen i forsetene med 30 prosent, for å skape enda bedre plass i baksetet. Baksetene er også smart utformet, og kan elektrisk forskyves frem og tilbake. Med 40/60-deling av hele baksetet kan man selv tilpasse interiøret.

Interiøret i helt nye Hyundai IONIQ 5. Foto: Hyundai

Hyundai har lagt stor vekt på kundenes ønsker og behov under utviklingen av IONIQ 5. Et klart krav fra moderne bilkunder er mer miljøvennlige, bærekraftige og bevisste løsninger. Dette har blitt en viktig del av bilens design, og betyr utstrakt bruk av miljøvennlige materialer av svært høy kvalitet som er utvunnet på en bærekraftig måte.

Setene er kledd i økologisk prosessert skinn som er farget og behandlet med plantoljeekstrakt fra linfrø. Andre myke og nyskapende materialer går igjen i hele kupeen, og er laget av bærekraftige fibre som ull, sukkerrør og gjenvunnet materiale fra resirkulerte PET-flasker. Brytere, rattdetaljer, dørpaneler og elementer i dashbordet er lakkert i økologisk polyuretanmaling bestående av olje fra raps og mais.

Firehjulstrekk fra første bil

IONIQ 5 blir tilgjengelig med flere drivlinjer, og man kan velge mellom batteripakker på enten 58 eller 72,6 kWt. I tillegg kan man på begge batteripakkene velge mellom bak- og firehjulstrekk. Biler med firehjulstrekk har motorer på både for- og bakakslingene, mens bakhjulsdrevne biler kun har motor bak.

Toppvalget er Long Range-versjonen med 72,6 kWt-batteri og firehjulstrekk. Samlet gir denne drivlinjen en effekt på 305 hestekrefter, og et dreiemoment på hele 605 Nm. Dermed kan bilen akselerere fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 185 km/t.

Den eksklusive lanseringsmodellen IONIQ 5 Project 45 får denne drivlinjen, og leveres dermed med stor batteripakke og firehjulstrekk som standard fra dag én.

Når ordinært salg av IONIQ 5 starter i Norge i løpet av våren 2021, vil IONIQ 5 tilbys som standard i topputstyrte Premiumversjoner, med 72,6 kWt batteripakke og valget mellom bak- og firehjulstrekk. 58 kWt-batteripakken er først ventet til Norge på et senere tidspunkt.

IONIQ 5 er forventet å få rekkevidde på opp mot 500 km etter WLTP, avhengig av drivlinje. Med den store batteripakken og firehjulstrekk har IONIQ 5 en forventet rekkevidde på 460 km (WLTP). De endelige rekkeviddetallene vil offentliggjøres når WLTP-testene er ferdige. .

Ultrarask lynlading som standard

Takket være den helt nye dedikerte elbilplattformen kan IONIQ 5 levere en banebrytende kombinasjon av lang rekkevidde og ultrarask lynlading. Bilen har støtte for lading på både 400V og 800V helt uten adaptere eller omformere, og byr dermed på verdens første multiladesystem av sitt slag.

På en 350 kW lynlader kan IONIQ 5 lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Det tar under 5 minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde (WLTP).

Helt nye Hyundai IONIQ 5. Foto: Hyundai

IONIQ 5 har også unik V2L-teknologi (Vehicle to Load), som gjør at man kan lade eller benytte de fleste 220V-apparater. Eksempelvis kan man lade opp en elektrisk sparkesykkel eller sykkel i bagasjerommet mens man kjører, eller gi strøm til elektriske apparater om man er på camping.

V2L-systemet kan gi 3,6 kW, og uttaket er plassert under baksetene. Man kan også benytte V2L utvendig med et adapter i bilens Type2-ladekontakt. Den utvendige porten gir strøm selv når bilen er slått av.

Nyskapende og innovativ teknologi om bord

IONIQ 5 har sømløs integrasjon av en rekke teknologier som bidrar til høy komfort og en nyskapende digital opplevelse. Bilens brede og konfigurerbare heldigitale dual cockpit består av to store skjermer på 12,3’’; et instrumentpanel og et infotainmentsystem.

I tillegg har IONIQ 5 et banebrytende Augmented Reality Head up-display (AR HUD) som måler hele 44’’. Dette gjør at frontruten får funksjon som en svært stor skjerm.

IONIQ 5 er også utstyrt med neste generasjon av aktiv sikkerhet med Hyundai SmartSense. De avanserte førerassistentsystemene inkluder Highway Driving Assist 2.0 (HDA II), som har nivå 2-autonomi.

Bilen har også systemer som navigasjonsbasert smart cruise control (NSCC), filholder (LFA), automatisk nødbremseassistent med kryssfunksjon som overvåker kryssende trafikk (FCA-JT), automatisk nødbremseassistent ved rygging (PCA), fjernstyrt parkeringsassistent som lar bilen parkere uten sjåfør om bord (RSPA), Surrond View Monitor med 360-graders kameravisning (SVM), blindsonemonitor med kameravisning (BVM), smart fartsgrenseassistent (ISLA), fjernlysassistent (HBA) og mye mer.

IONIQ 5 Project 45

For å understreke hvor viktig Norge og Europa er for Hyundais elbilstrategi, slipper selskapet en eksklusiv lanseringsversjon i svært begrenset opplag til fem europeiske nøkkelmarkeder. Kundene som kjøper lanseringsversjonen IONIQ 5 Project 45 får flere unike fordeler.

Kundene kan kjøpe bilen til en spesielt gunstig lanseringspris pålydende 499 900 kroner, inkludert alt utstyr, stor batteripakke og firehjulstrekk.

Reservasjon av IONIQ 5 Project 45 kan gjøres online umiddelbart etter verdenspremieren. Reservasjonen har et depositum på 10 000 kroner, som er fullt refunderbart frem til endelig kontraktsinngåelse våren 2021.

IONIQ 5 Project 45 blir kun tilgjengelig i et opplag på 3 000 biler totalt for alle de europeiske markedene, og norske kunder som ønsker å reservere bil uforpliktende må være raske ettersom førstemann til mølla-prinsippet gjelder.

De som reserverer helt nye IONIQ 5 Project 45 blir de aller første kundene i Europa som får IONIQ 5 levert allerede til sommeren. Kundene vil motta innhold i form av eksklusive videoer, bilder og oppdateringer, og de vil holdes oppdatert om sin egen bil helt fra produksjon til leveranse. I tillegg vil kundene få invitasjon til et eksklusivt IONIQ-arrangement lokalt til våren (dette kan bli digitalt som følge av Coronarestriksjoner).

Norske kunder som reserverer og bestiller en IONIQ 5 Project 45 får i tillegg to års gratis IONITY-abonnement som gir betydelig reduserte ladepriser på Europas ledende lynladenettverk. Med IONITY vil IONIQ 5-eiere kunne fullt ut utnytte bilens lynlading med ultraraske ladehastigheter. Bilens 800-voltsbatteri kan lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. 100 kilometer rekkevidde kan lades opp på under fem minutter.

Norske IONIQ 5-kunder vil kunne nyte godt av en ladepris på kun 1,65 kroner per kilowattime på IONITYs lynladere.

I tillegg har IONIQ 5 Project 5 alt utstyr som standard, inkludert solcelletak, som er et unikt utstyrselement for denne lanseringsmodellen.

Fullstendig utstyrsspesifikasjon finnes på reservasjonssiden for IONIQ 5 Project 45.

Den eksklusive lanseringsversjonen IONIQ 5 Project 45 blir kun tilgjengelig i Norge, Frankrike, Nederland, Storbritannia og Tyskland. Leveringene skjer allerede sommeren 2021, og betyr svært kort ventetid for kundene.