Finland og IBM samarbeider om å utvikle persontilpassede helsetjenester og skape ny økonomisk vekst med Watson

- IBM planlegger flere strategiske investeringer for å støtte Finlands satsing på helse

HELSINKI og CAMBRIDGE, Mass. – 14. september 2016: Tekes, Finland's kontor for finansiering av innovasjon, og IBM (NYSE:IBM) har idag annonsert et partnerskap som vil gjøre Finland istand til å dra nytte av Watson's kognitive tjenester og gi legene bedre verktøy for å kunne ivareta helsen til landets innbyggere. I tillegg vil samarbeidet styrke og legge tilrette for økt nyskaping og innovasjon innenfor et økosystem av aktører som satser på helse og livs-kvalitet. For å sikre et godt samarbeid, ønsker IBM å etablere et Watson Health Center of Excellence i Finland, som blir det første Nordic Healthcare Competence Center, og det første National Imaging Center of Excellence etablert utenfor USA. Disse sentrene vil kunne sysselsette 150 mennesker over de neste par årene.

Tekes ser for seg at dette omfattende samarbeidet med IBM vil kunne skape data-drevne kognitive applikasjoner og løsninger, og også føre til en utvidelse av økosystemet som satser på innovasjon og nyskaping i Finland. Spesielt forventer Tekes at partnerskapet vil bidra til å øke antallet oppstartsbedrifter i Finland, skape nye vekstmuligheter for finske selskap som skal vokse internasjonalt samt hjelpe til med digitaliseringen av virksomheter knyttet til landets helsesektor.

Hele pressemeldingen kan du lese her (US)

Kontaktperson:

• helse