IBM og Schibsted IT inngår omfattende driftsavtale

Arne Norheim, adm.dir i IBM Norge og Ann Mari Ågotnes, økonomidirektør i Schibsted Norge, bekrefter en omfattende driftsavtale.

Oslo, 18. mai 2015 – IBM og Schibsted har inngått en femårig avtale om drift av IT-infrastruktur og IT-support for Schibsteds selskaper i Norge. Avtalen sikrer innovasjonskraft og en effektiv og stabil driftsplattform for Schibsteds norske virksomheter. Avtalen omfatter også overtakelse av medarbeidere på driftssiden i Schibsted IT.

Få bransjer er så avhengig av kontinuerlig utvikling av IT-løsninger som underholdnings- og mediebransjen. Behovet for å kommunisere mer effektivt med brukerne hele døgnet på ulike plattformer krever tette bånd mellom innholdsproduksjonen og IT. Behovet for fornyelse er økende – og det er bakgrunnen for at Schibsted benytter IBM som teknologipartner for å strømlinjeforme og bedre integrere sine IT-løsninger. Det er særlig IBMs løsninger og kompetanse innen skytjenester, applikasjonsovervåkning og infrastruktur som vurderes som attraktive.

Den omfattende driftsavtalen vil frigjøre ressurser hos Schibsted som dermed kan konsentrere seg om sin kjernevirksomhet og videre utvikling av nye innholdstjenester og medieplattformer.

– IBM-avtalen vil bidra til at Schibsted i Norge raskere kan ta i bruk verdensledende teknologiløsninger som gjør det lettere å fokusere på egen kjernevirksomhet, som igjen vil gi økt kvalitet på innholdsleveransene, sier Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge.

– Det nye konkurransefortrinnet for underholdnings- og medievirksomheter er å utvikle godt innhold, til relevante lesere, til rett tidspunkt, sier Arne Norheim, administrerende direktør i IBM Norge. – Vi er svært glade for å kunne gå sammen med Schibsted IT og levere en integrert og svært effektiv IT-plattform, som vil gjøre Schibsted i stand til å konkurrere i et stadig mer konkurranseutsatt marked.

Som en del av avtalen vil IBM samarbeide med IPnett, som leverer nettverks-og kommunikasjonsløsninger. Begge selskapene har en sterk posisjon i tjenestemarkedet som vil komme Schibsted til gode; IBM med sin globale innovasjonskraft og omfattende erfaring innen drift, og IPnett med sin lokale tilstedeværelse og spisskompetanse. – Dette er en veldig god match som skaper merverdi for kunden, sier Marius Brekke, administrerende direktør i IPnett Norge.

For å sikre kontinuitet og kvalitet på tjenestene, vil 37 ansatte i Schibsted IT bli overført til IBM Norge. De vil være svært delaktige i arbeidet med å sikre videre drift og support av Schibsteds IT-løsninger også etter avtaleinngåelsen.

Om Schibsted
Schibsted Media Group har om lag 6 800 ansatte i 30 land. Schibsted IT er en del av Schibsted Media Group med ansvar for drift av infrastruktur og IT-support til Schibsteds norske virksomheter, blant annet FINN.no, Schibsted Forlag, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Les mer om Schibsted på http://www.schibsted.com/no/Om-Schibsted/

Pressekontakter
Pressekontakt, IBM Norge

Morten Jacobsen
Konserndirektør Teknologi (CTO), Schibsted
Mobil +47 90 77 54 03
e-post: morten.jacobsen@schibsted.no

• norway
  • norge
  • drift
  • outsourcing
  • media
  • schibsted

IBM hjelper private og offentlige virksomheter og organisasjoner å utnytte potensialet innovative IT-løsninger gir dem. Analyse av stordata, skyløsninger, sosiale dialogverktøy og effektive driftstjenester representerer endringskrefter for måten samfunnet og virksomheter fungerer på. Integrert og sammenkoblet på en sikker måte legger de grunnlag for vekst, effektivisering, ny funksjonalitet og konkurransefordeler. I det globale IBM arbeider mer enn 380 000 ansatte i 175 land. I Norge har vi siden 1935 hjulpet små og store virksomheter å arbeide smartere. Det skal vi fortsette med.