Ny optisk chip med terabit-kapasitet

Ny optisk chip med terabit-kapasitet

Gjør det mulig å overføre en datamengde tilsvarende 500 HD-filmer i sekundet.

Forskere ved IBM har utviklet en ny chip-prototype ved navn Holey Optochip. Chipen som baserer seg på lyssignaler kan overføre en terabit med informasjon per sekund, noe som er åtte ganger raskere enn de optiske brikkene som finnes på markedet i dag. En brikke kan håndtere trafikken tilsvarende 100 000 internettbrukere med en 10 Mb/s internettlinje.

Brikken bruker kun 5 W og er dermed også svært energieffektiv.

Bruk av lyssignaler istedenfor elektriske impulser har lenge vært gjenstand for intensiv forskning for å utvikle brikker med høy kapasitet til en lav kostnad. Holey Optochip-brikken er basert på komponenter som er fritt tilgjengelig i dag og den kan masseproduseres

Datakraften i en slik brikke har stor betydning for å håndtere trafikken fra et raskt økende volum av enheter på nett.

For mer informasjon se pressemelding (US).

Tags

Relatert materiale