Ny teknologi gir 25 ganger raskere Big Data analyse

Ny teknologi gir 25 ganger raskere Big Data analyse

IBM lanserer ny teknologi som gjør det enklere og raskere for bedrifter å analysere store datamengder. Forskningsgjennombrudd innen akselerasjonsteknologi gjør det mulig å gjennomføre analyser 25 ganger raskere enn tidligere.

Innsatsen fra hundrevis av IBM-forskere verden over har resultert i BLU Acceleration. Løsningen øker effektiviteten til tradisjonelle in-memory systemer, som benytter data i RAM for å øke prosesseringshastigheten. BLU Acceleration gjør det mulig å få in-memory ytelse selv på datasett som overgår minnestørrelsen. I tester ble noen spørringer opptil tusen ganger raskere.

BLU Acceleration baserer seg på innovasjoner som ”data skipping” - som gjør det mulig å hoppe over data som er unødvendig å analysere, paralellanalyse av data på flere prosessorer, samt en teknikk kalt ”actionable compression” som gjør at data ikke trenger dekomprimeres før analyse.

IBM lanserer også IBM PureData System for Hadoop som forenkler utrullingen av Hadoop i bedrifter, og reduserer implementeringstiden fra uker til minutter. Hadoop er en populær open-source programvare for å organisere og analysere enorme mengder med strukturerte og ustrukturerte data.

IBM PureData System for Hadoop med IBM InfoSphere BigInsights integrert, er siste medlem av PureSystems produktfamilien. PureSystems kommer med erfaringer fra tusenvis av tidligere IT-prosjekter innebygd. Denne integrerte ekspertisen forenkler bruken av systemet og reduserer tid og kostnader ved å gjennomføre nye prosjekter.

Nye versjoner av InfoSphere BigInsights, InfoSphere Streams og Informix er også tilgjengelig.

For mer informasjon, se pressemelding (US).

Relatert materiale