Twitter og IBM går sammen om å forvandle bedrifters beslutningsprosesser

Oslo – 5. november 2014: Twitter og IBM (NYSE: IBM) kunngjorde forrige uke et banebrytende partnerskap som vil bidra til å forvandle organisasjoners forståelse av kunder, markeder og trender samt prege alle typer forretningsbeslutninger. Samarbeidet forener data fra Twitter, med IBMs skybaserte analyser, samhandlingsplattformer og konsulenttjenester.

Samarbeidet fokuserer på tre områder:

Integrasjon av Twitterdata og IBMs analysetjenester i nettskyen: IBM planlegger å tilby data fra Twitter som en del av utvalgte skybaserte tjenester. Eksempler på slike tjenester er IBM Watson Analytics, en ny kognitiv tjeneste som bringer intuitive visualiserings- og prediksjonsfunksjoner til bedriftsbrukere – og en skybasert tjeneste som gjør at utviklere kan bygge inn datatjenester i applikasjoner. Entreprenører og programvareutviklere vil også kunne integrere Twitterdata i nye skytjenester som bygges med IBMs Watson Developer Cloud eller IBM Bluemix "platform-as-a-service".

Ny dataintensiv funksjonalitet for bedrifter: IBM og Twitter vil levere et sett med bedriftsapplikasjoner som skal bidra til å forbedre forretningsbeslutninger på tvers av bransjer og fagfelt. Den første fellesløsningen vil integrere Twitterdata med IBM ExperienceOne-løsninger for kundehåndtering, slik at medarbeidere innen salg, markedsføring og kundeservice skal kunne kartlegge holdninger og atferd og dermed bedre engasjere og støtte kundene.

Spesialisert bedriftsrådgivning: Konsulenter i IBM Global Business Services, får tilgang til data fra Twitter for å styrke sine tjenesteleveranser til ulike bransjer. I tillegg vil IBM og Twitter samarbeide om å utvikle unike løsninger for bestemte bransjer. Dette inkluderer banktjenester, forbrukerprodukter, detaljhandel, reiseliv og transport. Samarbeidet vil bygge på kompetansen til titusenvis av konsulenter og profesjonelle applikasjonsutviklere innenfor IBM Global Business Services, deriblant konsulenter fra bransjens eneste integrerte strategi- og analysevirksomhet og IBM Interactive Experience, verdens største digitale byrå.

"Twitter gir oss en kraftig ny linse til å betrakte verden med – både som plattform for flere hundre millioner forbrukere og forretningsfolk, og som et sted der trender kan plukkes opp", sier Ginni Rometty, toppsjef og styreleder i IBM. "Dette samarbeidet, som bygger på IBMs ledende skybaserte analyseplattform, vil hjelpe kundene med å supplere forretningsbeslutninger med en helt ny type data. Dette er det ferskeste eksempelet på hvordan IBM redefinerer bedriftsmarkedet."

"Når det gjelder bedriftsendring, står IBM som en ubestridt global leder i å hjelpe bedrifter med å dra nytte av ny teknologi", uttaler Dick Costolo, administrerende direktør i Twitter. "Dette viktige partnerskapet med IBM vil endre måten forretningsbeslutninger blir tatt på – fra å identifisere nye markedsmuligheter til bedre å engasjere kunder, partnere og ansatte."

Med utviklingen av nye løsninger for bedre forretningsbeslutninger på tvers av bransjer og fagfelt vil IBM og Twitter kunne supplere eksisterende datakilder og dermed legge til rette for bedre beslutninger. Integrasjonen av sosiale data og foretaksdata kan for eksempel sette fart i produktutviklingen ved å forutsi langsiktige trender eller gjøre det lettere å ta ut etterspørselsprognoser basert på sanntids-data som f.eks værdata.

"IBM tilfører en unik kombinasjon av skybaserte analyseløsninger og et team for globale tjenester som kan hjelpe bedrifter med å utnytte disse unike dataene", fremholder Chris Moody, viseadministrerende direktør med ansvar for Twitters datastrategi. "Mange selskaper har gode erfaringer med bruk av Twitterdata – fra mer effektiv lagerstyring hos produsenter til rask produktutvikling hos leverandører av forbrukerelektronikk. Partnerskapet med IBM vil muliggjøre en raskere innovasjon over et bredt spekter av brukstilfeller i større skala."

IBM har også etablert verdens mest omfattende portefølje innenfor "Big Data"- og analyserådgivning, samt teknologiekspertise basert på erfaring fra mer enn 40 000 tilfeller av kundekontakt innen data og analyse. Denne analyseporteføljen spenner over forskning og utvikling, løsninger, programvare og maskinvare, og omfatter mer enn 15 000 analysekonsulenter, 4000 analysepatenter, 6000 forretningspartnere innen bransjeløsninger samt 400 IBM-matematikere som hjelper kunder med å bruke "Big Data" til å forvandle organisasjonene sine.

Du finner mer informasjon om det nye samarbeidet mellom Twitter og IBM på www.ibm.com/IBMandTwitter og https://blog.twitter.com/ibm, eller du kan følge dialogen på #IBMandTwitter.

Link til pressemelding (US)

Kontaktperson IBM Norge
Otto Backer Solberg, pressekontakt