Vegdirektoratet velger IBM for å forbedre veiavgiftssystemet

Oslo, Norge – 24. mars 2014: IBM (NYSE: IBM) er valgt som samarbeidspartner for utvikling og implementering av et nytt sentralisert system for alle bomstasjoner i landet av Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Vegdirektoratet (SVV). IBM får ansvaret for å designe, bygge og levere et helt nytt veiavgiftssystem i løpet av 2014.

Med bakgrunn i IBMs omfattende erfaring med ulike trafikkstyrings-system, ekspertise innenfor innsamling og behandling av store datamengder samt deres kunnskap innenfor mobil teknologi, vil ‘AutoPASS Grindgut’ kunne prosessere mer enn 470 millioner passerende biler i løpet av et år. Dette tilsvarer om lag 8 milliarder kroner i avgiftsinntekter.

IBM vil ta i bruk ny teknologi for analyse og databehandling for å integrere veitrafikkdata med et moderne kundebehandlingssystem. Det nye systemet vil redusere administrasjonskostnadene til SVV ved å fase ut papirbaserte løsninger og forbedre kundeservicen gjennom nye og brukervennlige løsninger for web og mobile enheter.

Innsamling av vegtrafikkdata kommer fra bomstasjoner over hele landet, og er basert på avlesning av brikkene eller automatisk gjenkjennelse av bilens registreringsskilt.

IBM MobileFirst vil bidra til utvikling av nye mobil applikasjoner for selvbetjening, som vil gi en forbedret kundeopplevelse. IBM MobileFirst gjør det mulig for SVV å fortsette arbeidet med å introdusere nye mobile tjenester og legger også til rette for fremtidige utbedringer av systemet.

Fremtidige tjenester kan inkludere analyse av trafikkdata, transport trender og reisemønstre i sanntid til reisende. I tillegg vil nye automatiserte tjenester og programvare kunne tilrettelegge for GPS-baserte avgifter, og andre typer tjenester.

«Vi valgte IBM fordi de hadde det beste totaltilbudet av alle tilbyderne», sier Lars Erik Hauer, direktør i SVV.

«IBM har bred erfaring fra ‘Smarter Traffic Solutions’ i Stockholm, Brisbane og London. I tillegg har IBMs forskere utviklet ‘Transportation Management Center’ (TMC) for byen Lyon i Frankrike», sier Arne Norheim, administrerende direktør i IBM Norge. «Vi gjør det mulig for organisasjoner som SVV og andre, å effektivt samle inn historiske- og sanntidsdata. Ved å benytte avansert analyse og algoritmer kan vi hjelpe dem å forutse trafikken under både normale og avvikende trafikkforhold.»

AutoPASS Grindgut systemet vil håndteres av IBM gjennom IBM Smarter Application Management fra IBMs Global Delivery Centers. Systemet gjør det mulig å forutse fremtidig etterspørsel og behov. Den åpne strukturen vil sikre en kostnadseffektiv utvikling ved at løsningen er tilgjengelig for tredjeparts-leverandører.

Leverandørene var QFree, BT Signaal og Kapsch. Kontrakten ble tildelt IBM i desember 2013, og løsningen implementeres våren 2015. Kontrakten inkluderer løsningsdesign, utvikling og prosjektstyring for minimum tre år etter levering.

IBM Smarter Transport Management
IBM har utviklet komplekse veiavgiftssystemer og intelligente transportsystem verden over. De har kontinuerlig forbedret disse løsningene og sikret en kostnadseffektivitet ved å bruke åpne standarder, skyløsninger, analyse og mobil teknologi.

IBM har verdens største portefølje av BigData & Analytics teknologi og løsninger, tjenester, programvare, forskning og maskinvare. I dag er det mer enn 400 matematikere hos IBM og 6000 forhandlere som hjelper kunder med å bruke ‘Big Data’ til å videreutvikle virksomheten. I tillegg har IBM sikret seg 1500 ‘Big Data’ og analyse-relaterte patenter bare i 2013. IBM fortsetter å utvikle løsninger og ekspertise sammen med et bredt nettverk av 1000 universitetspartnere, 135.000 studenter innenfor 'Big Data' og et verdensomspennende nettverk av ni Analytics Solutions Centers.

For mer informasjon om IBM Big Data &Analytics, se http://ibm.co/bigdataanalytics og http://www.ibmbigdatahub.com/.

Følg IBM Big Data & Analytics på Twitter @IBMbigdata og @IBManalytics.

For mer informasjon om Big Data & Analytics kan du besøke IBMs A Smarter Planet blogg (http://asmarterplanet.com/)

Kontaktperson IBM Norge

Otto Backer Solberg
e-post: ottobs@no.ibm.com

• veiavgiftssystem
  • ibm norge
  • ibm
  • teknologi
  • infrastruktur
  • trafikk
  • norway
  • traffic
  • data
  • analytics
  • mobile
  • svv
  • statens vegvesen
  • vegdirektorat

IBM er et globalt teknologiselskap med over 400 000 ansatte i 170 land. I over hundre år har vi flyttet grenser for hva teknologi kan utrette. Som verdens største IT-konsulentselskap og en storprodusent av maskin- og programvare, kan vi tilby våre kunder unik kompetanse og komplette løsninger.

I Norge har IBM bistått offentlig og privat sektor siden 1935. Sammen med vårt partner- og leverandørapparat leverer vi smarte løsninger til hele bedriftsmarkedet; fra små selskaper til Norges største bedrifter.