Island er nr. 1 i vennlighet.

"Velkomin heim" er det første du hører ved landing på Keflavik ombord hos Icelandair. Man behøver neppe være språkforsker for å høre at man blir bedt velkommen hjem og det er selvfølgelig først og fremst rettet mot de hjemvendte islendingene. Det gjør jo selvfølgelig ingen ting at passasjerer fra andre land føler seg velkomne før de ankommer Island.

Når det er sagt er det faktisk i tråd med nyeste rapport fra World Economic Forum om "Travel and Tourism Competitiveness Report 2013". Ifølge CNN plasserer rapporten Island øverst på listen over verdens vennligeste land å besøke, Island er best til å be turister velkomne og få besøkende i landet til å føle seg godt tilpass.

Rapporten, som teller mange hundre sider, beskriver 140 land fra hele verden. Til sammenligning er de øvrige nordiske landene et godt stykke nede på listen.

• billige flybilletter
  • pakkereiser