Malm Orstad blir Imenco— kompetansen består

Malm Orstad AS ble kjøpt opp av Imenco i januar 2020. Samme høst smeltet bedriften sammen med Imenco og tok navnet Imenco Malm Orstad. Nå får Voll-bedriften både navnet og logoen til Imenco på bygningene, og Malm Orstad-navnet blir ikke lenger å se.

Samme kompetanse, nye muligheter

Jæren-bedriften i Klepp kommune produserer og tester avanserte mekaniske og hydrauliske produkter. De huser en av Norges største maskinparker, og har levert ekspertise som petroleumsindustrien har nytt godt av siden 1980-årene. Den ekspertisen tar de med seg som en del av Imenco, samtidig som de får tilført ny kompetanse og en rekke nye, spennende prosjekter.

— Her på Voll opplever vi det veldig positivt med involvering i nye markeder som oppdrettsnæringen, offshore vindprosjekter og subsea katodisk rustbeskyttelse. At vi ble kjøpt opp av Imenco har uten tvil hjulpet oss gjennom pandemien, da oljebransjen gikk i bratt utforbakke. Nå brukes produktene vi maskinerer her på Voll i både olje og gass og offshore vind, sier Idar Vassbø, leder for maskinering på Voll.

Økt kapasitet for kunder i nærområdet

Gjennom gamle Malm Orstad har Imenco fått med seg dyktige medarbeidere med stor kompetanse på maskinering, måling og annen fabrikasjon. Kunder på Jæren har lang erfaring med denne kompetansen, og Imenco understreker at fokuset ikke kommer til å dreie fra lokal service. Med økt ingeniørstab og nye maskiner på plass på Voll vil lokale kunder tvert imot oppleve flere muligheter og økt kapasitet.

— Kapasiteten på Voll har økt siden overtakelsen. Vi fikk overflyttet 6 CNC-maskiner fra Grinde for å samle maskinparken på ett sted. Her på Voll var alt lagt godt til rette for tilførsel av nye maskiner og økt kapasitet, både med tanke på plass og kompetanse, sier Vassbø, og forteller at Imenco på Voll også har ekspandert porteføljen sin.

— Vi har startet opp med trådgnisting, og kjøpte helt ny maskin høsten 2020. Dette er en kontrollert metallfjerningsprosess som brukes til å fjerne metall ved hjelp av erosjon fra elektrisk gnist. Pågangen fra flere av våre markedsområder er veldig god nå fremover, sier han.

Gjør Imenco mer konkurransedyktig

Imenco-gruppen består av en rekke selskaper som leverer utstyr og teknologi til fornybar energi, offshore, havbruk, maritim sektor og forsvarsindustrien. Kjøpet av Malm Orstad inngår i en offensiv, ambisiøs strategi.

Pontus Ekstam, leder for Imencos globale engineering-avdeling, forklarer hvordan kjøpet av Malm Orstad gjør Imenco mer konkurransedyktige i et voksende marked.

— Salg av spesialløsninger innen subsea, topside og offshore vind øker hele tiden for oss. Kjøpet av Malm Orstad sikrer oss ny ingeniørkompetanse, og bidrar sterkt til økt vekst innen EPC-kontrakter (energisparing, red.anm.). Dette gjelder spesielt for forretningsområdene olje og gass, fornybar industri og akvakultur. Nå kan Imenco kombinere vår eksisterende kompetanse på mekaniske subsea-produkter med ny spisskompetanse på subsea hydraulikk, og dermed tilby komplekse løsninger og spesialtilpassede produkter og prosjekter, sier Ekstam.

Rune Bringedal er VP Oil & Gas, Marine & Naval i Imenco. Han ser frem til fortsatt vekst både på Jæren og videre ut i verden.

—Imenco anerkjennes mer og mer som et tyngre teknologiselskap ute i verden. Nå styrker vi oss på maskinering og hydraulikk, og den strategiske plasseringen på Jæren er viktig for å nå flere lokale kunder som har behov for våre tjenester innen subsea elektronikk og kommunikasjon, automasjon og software-løsninger. Med flere ingeniører fra gamle Malm Orstad med på laget, ser vi frem til økt spisskompetanse i den vekstfasen vi er inne i. Vi er også på utkikk etter flere ingeniører innen flere fagfelt for å øke kapasiteten vår ytterligere, avslutter Bringedal.

####

For mer informasjon, kontakt:

Idar Vassbø

HOD Machining

epost: iva@imenco.com

Rune Bringedal

VP - Oil & Gas, Marine & Naval

epost: rb@imenco.com

Om Imenco

Imenco-gruppen utvikler produkter, teknologi og systemer til subsea, offshore, fornybar, akvakultur, marin, industri og forsvarssektoren. Over 300 ansatte på verdensbasis sikrer trygge leveranser, installasjoner og support for noen av verdens største aktører i sine bransjer.