Stikkord: Spennende visuelle kontraster

Vårens viktigste teppetrender

Tepper er viktig i interiøret. Vi bruker mer tepper, større tepper og flere tepper. Mange foretrekker å ha tepper i alle rom. Variasjonen av design og kvaliteter er stor, og valgmulighetene er mange. Her presenterer vi vårens ti viktigste teppetrender i 2022.

Grove overflater
Vi søker det sanselige og naturlige. Kontraster og taktilitet som vi kjenner igjen fra naturen er viktig, og dette gjenspeiler både overflaten og materialet i teppene. De er gjerne litt grove og matte, med naturlige farger og spennende overflater. En perfekt match inn i et stilrent japandi interiør.

Langhårede tepper
Shaggyteppene er tilbake i ulike kvaliteter. Serien Monterey stikker seg ut som vårt mest populære teppe i kategorien. Monterey har en lang, fluffy lugg og en flott glans. Med tråder i ulike tykkelser, får Monterey et ekstra rufsete og taktilt uttrykk.

Organiske mønstre
Møbler og stoffer har endret form og tekstur fra slett og stramt, til grovere tekstiler (gjerne bouclé) og rundere former. Hva er vel en bedre match enn et teppe som forsterker det organiske formspråket?

Fargerike design
Vi tør å eksperimentere mer med farger og fargekombinasjoner, og en ny verden av sukkertøysfarger og sterkere toner har inntatt instagram-feeden vår. Fargesterke tepper er en perfekt match til fargene, eller en god start for å få mer farge inn i hjemmet. Les mer om det her.

Abstrakte design
De kunstneriske og abstrakte mønstrene og formene tilfører hjemmet personlighet og karakter, og egner seg perfekt på gulvtepper. Trenden gjør seg gjeldene på alle hjemmets interiørelementer, og vi ser en økning i etterspørselen etter denne typen teppedesign.

70-talls inspirasjon
Det er ikke bare de langhårede teppene som er resirkulert fra 70-tallet, både rufsete ulltepper og kelimer har kommet for å bli. Enten det er for å tilføre personlighet til hytta eller gi en mer rustikk atmosfære i hjemmet.

Elegant og glansfullt
Viskoseteppene er en stor favoritt blant mange, mye grunnet sitt eksklusive utseende og silkemyke overflate. Viskosegarnet har en kledelig glans som gir teppet en vakker sjattering i overflaten, som endrer seg i forhold til lys og leggeretning. Et viskoseteppe kan være snarveien til den ettertraktede hotellstilen.

Runde tepper
Den runde formen har blitt en populær form både i dekorelementer og møbler, og naturligvis da også på tepper. Et rundt teppe er en perfekt match under et rundt spisebord og eller lungegruppe med rundt bord og stoler. Runde tepper tilfører rommet et mer dynamisk uttrykk enn firkantede tepper, og egner seg særlig godt i rom med skjeve vinkler.
Les om hvordan innrede med rundetepper her.

Tradisjonelle og tidløse design
Vi setter større pris på tingene våre og gjenstander som kan gå i arv. Klassiske interiører beveger seg mot en mer tidløs estetikk, med varige design som varer i tiår etter tiår. Teppedesign med klassiske mønstre passer perfekt inn i disse hjemmene, og et teppe av god kvalitet, med godt vedlikehold, kan vare i generasjoner.

Mid-century modern
Vi har lært oss å sette pris på den originale arkitekturen i hus og bygninger, og fremheve og fornye den istedenfor å dekke over. Bygninger fra 50- og 60-tallet opplever en ny kjærlighet, og den ikoniske mid-century arkitekturen fortsetter å prege interiørtrendene.
Les mer om den nyeste kolleksjonen fra Orla Kiely.