Jakten på fremtidens kontor startet for 130 år siden

Diskusjonen om hvordan fremtidens kontorer skal se ut engasjerer stadig flere. Vi som har jobbet med fremtidens kontor i 130 år er svært glade for den voksende interessen. På møbelmessen i Stockholm 9. -13. februar 2016 vil vi vise nye innredningsløsninger og møbler for fremtidens kontorer.

I 1885 produserte vi vårt første møbel – en enkel men veldesignet pinnestol. I dag er vi et av Europas ledende møbel- og innredningsselskaper. Vi er stolte av vår historie, vår erfaring og kunnskap. Men vi er også ydmyke og fortsatt svært nysgjerrige. Hvilke behov og krav må vi forholde oss til i fremtiden og hvordan skal møblene utformes for å fylle disse.

Med dagens raske endringstakt er våre løsninger og produkter mer relevante enn noen gang tidligere. Bokstavelig talt innreder vi daglig kontorer som matcher de behov, målsettinger og drømmer som vår kunder og deres medarbeidere definerer.

- Alle interiørløsningene vi utvikler er et resultat av behov som kunden uttrykker i vårt møte med dem. Det er grunnsteinen i vårt selskaps forretningsstrategi, sier Marcus Westdahl, konsernsjef for EFG European Furniture Group.

Feil innredningsløsning kan få uønskede konsekvenser, og kan gi en negativ effekt på foretakets generelle prestasjon og lønnsomhet. På den annen side øker både arbeidsgleden og effektiviteten når en innredningsløsning er planlagt ut fra selskapets verdiskaping og hvordan man arbeider med ulike oppgaver. Produktiviteten og resultatene til selskapet følger med oppover.

Det handler blant annet om å integrere teknologi i innredningen som vil føre til bedre ergonomiske løsninger og derved bidra til en bedre dag på jobben for den enkelte. Det kan også være smart tilbehør som hjelper til med å organisere arbeidsdagen. For selskaper handler det om å ta i bruk teknologien gjennom for eksempel intelligente bookingsystemer. Smarte løsninger gir også plass til flere mennesker og flere arbeidsplasser uten at lokalene oppleves overfylte og trange.

Et annen tema som engasjerer mange er utfordringer med støy på arbeidsplassen. Vi jobber med tilrettelegging av gode akustiske forhold og vårt siste bidrag heter EFG Surround, et modulbasert system basert på skjermvegger hvor man kan bygge rom-i-rommet og skape arealeffektive arbeidsplasser både for individuelt arbeid og for kreative møter der ingen blir forstyrret.

-Det finnes mange ulike akustikkprodukter på markedet, men vi mener at den helhetlige planleggingen er viktigst. Nesten alle møbler kan bidra til lyddemping og god akustikk, sier Marianne Dahl som er design- og produktutviklingsansvarlig hos EFG.

EFGs unike fleksible sortiment inneholder mer enn 3500 standardprodukter designet med tanke på menneskene som skal bruke dem – estetiske møbler, funksjonelle, bærekraftige, innovative og med mulighet for tilpasninger. Vårt design- og modellverksted kan produsere spesialtilpassede møbler, og vi er åpne for våre kunders egne ideer. Vi hjelper til med å få alt på plass, installert, ryddet og klart. Med personlig service og en kundeservice i verdensklasse tar vi godt vare på våre kunder igjennom hele prosessen.

Avslutningsvis vil vi nevne vår tjeneste EFG Gjenbruk & Gjenvinning. Det innebærer at vi tar hånd om de møblene som blir til overs når en kunde skal flytte eller innrede nytt. Først vurderer vi hva som kan brukes videre, og deretter salg eller donasjon til en veldedig organisasjon. Det som blir igjen blir kildesortert vi på steder for optimalt resultat og sender til gjenvinning. Når alt er ferdig mottar kunden en rapport som viser økonomiske besparelser og hvor produkter og materialer har tatt veien. Sirkelen er sluttet.

Vil du se og vite mer om fremtidens kontor og arbeidsplasser? Velkommen til vår stand under Stockholm Furniture & Light Fair 2016.

Med mer enn 450 medarbeidere, leverer innredningsløsninger over hele verden. Våre røtter finnes både i den svenske og den norske møbelindustrien. Hovedkontoret ligger i Sverige, vi har salgsselskaper i hele Norden og i Storbritannia, samt ett nettverk av forhandlere og distributører i Europa, Midtøsten og Japan.

For mer informasjon, kontakt:

Marcus Westdahl, CEOmarcus.westdahl@efg.se +46.14067525

Marianne Guriby Dahl, Manager Product Development marianne.dahl@efg.se+46.765367508

Craig Howarth, Group Commercial Directorcraig.howarth@efg.se +46.14067534

• miljø