Pressemelding -

​Norska Inspera Assessment vald som lösning vid Skolverkets pilotprojekt för digitalisering av nationella prov.

Skolverket förbereder en möjlig nationell satsning på digitalisering av nationella prov i grundskolan, gymnasieskolan, den kommunala vuxenutbildningen samt utbildning i svenska för invandrare. Som ett led i detta arbete har Inspera fått i uppdrag av Skolverket att delta i ett pilotprojekt för att samla erfarenheter från provkonstruktörer och skolor.

Digitalisering av de nationella proven har under många år varit ett tema som diskuterats flitigt i det svenska skolväsendet. Många lärare märker en stor arbetsbelastning i samband med provperioden, och speciellt hantering och rättning av pappersbaserade prov ger en stor administrativ börda. Regeringens digitaliseringskommision betonar i betänkandet "En digital agenda i människans tjänst - en ljusnande framtid kan bli vår" (SOU 2014:13) fram vikten av att de nationella proven digitaliseras.

– Vi vet att lärarna är mycket positiva både till att proven ska digitaliseras och att de ska rättas centralt, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Den 1 april gav Regeringskansliet uppdrag till en särskild utredare att göra översyn av de nationella proven för grund- och gymnasieskolan. I uppdraget ingår att föreslå hur, i vilken omfattning och i vilken takt digitalisering kan ske. Resultatet av översynen ska rapporteras senast 31 mars 2016 för att ligga till grund för beslut om landsomfattande etablering av digitala nationella prov.

Skolverket startar nu ett pilotprojekt för att samla nya erfarenheter i samband med digitala nationella prov från provkonstruktörer och medverkande skolor. Inspera AS är en av de leverantörer som anlitas under projektet, och lösningen Inspera Assessment kommer användas av 8 frivilliga skolor och ungefär 200 elever.

Sedan 2008 har Skolverkets motsvarighet i Norge, Utdanningsdirektoratet, genomfört digitala nationella prov tillsammans med det norska företaget Inspera AS. Sedan dess har mer än 2 500 000 prov skrivits, med en topp på över 700 000 prov under hösten 2014.

– Användbarhet och trygg hantering av känsliga personuppgifter är central vid etablering av digitala nationella prov, på samma sätt är det kritiskt med en säker hantering av frågor och svar för de nationella proven som ska användas under flera år.” säger Lars Willner, Insperas marknadschef i Sverige.

I maj rapporterades det om läckage av facit på frågorna till nationellt prov i matematik för årskurs 2 på gymnasieskolan. Svaren spred sig som en löpeld över landets gymnasieskolor och kunde användas av eleverna då proven genomfördes. Enligt uppgift ska läckaget uppstått då en elev fotograferat facit vid besök till sin skolas lärarrum.

- Med digital distribution av proven till eleverna vid exakt rätt tidpunkt kan vi både spara väldigt mycket administration med pappershantering och samtidigt minimera möjligheterna till fusk och handhavandefel.” säger Lars Willner

- Vår lösning möjliggör också automatisk rättning, central rättning, extern rättning och sambedömning av elevlösningarna - något som kommer minska lärarnas arbete med administration av nationella prov avsevärt, samtidigt som det ger högre rättssäkerhet och rättvisa” säger Lars Willner.

Den aktuella översynen av det nationella provsystemet är en del av den regeringens nationella samling för läraryrket, I satsningen ingår insatser för att höja lärares löner, kvalitetssatsningar på lärar- och förskollärarutbildningen, kompetensutveckling och andra åtgärder som ger lärare bättre möjlighet att ge varje elev undervisning av god kvalitet och syftar till att minska lärares administrativa arbete.

• Bedrifter, allment

Inspera AS grundades i Oslo i slutet av 90-talet och har etablerat sig som den marknadsledande aktören inom digital examination i Norden. Företaget har hjälpt myndigheter och lärosäten hantera över 3 500 000 studentbesvarelser. Bland kunderna märks Utdanningsdirektoratet, Cambridge International Assessment samt ett 20-tal universitet.

För mer information om Inspera AS, se hemsida www.inspera.com

Lars Willner