​Slik unngår du digitale eksamensnerver

Er du klar for digital eksamen denne våren? Nora Clarke, prosjektleder for digital eksamen ved Universitet i Agder, loser deg gjennom de viktigste forberedelsene.

Ingen andre universiteter i landet gjennomfører flere digitale eksamener enn Universitetet i Agder. Til den digitale midtveiseksamen i mars har universitetet 1200 oppmeldte kandidater. Studentene skal bruke Inspera Assessment, enten på en digital skoleeksamen eller en digital innlevering.

- De fleste av disse studentene hadde en digital eksamen høsten 2014, men med et annet system. Det er derfor et helt nytt system de møter nå på sin utsatte eksamen eller den ordinære midtveiseksamen i mars, forklarer Nora Clarke, prosjektleder for digital eksamen ved Universitetet i Agder.

Alle studentene ved UiA har mulighet til å avlegge eksamen med eget utstyr, som de er godt kjent med fra før og bruker ellers i studiene og i hverdagen.

- En annen fordel med digital eksamen er at du kan redigere innholdet underveis i eksamen, slik at sluttresultatet blir bedre. Alt dette gjør at studenten kan fokusere mer på det faglige innholdet, sier Clarke.

- Og ikke minst: Med digital eksamen slipper du «krampearmen» og bekymring for at besvarelsen blir ikke-lesbar, noe som kan ha negativ innflytelse på karakteren, legger hun til.

Så langt, alt vel. Men hvilke ting må du selv huske på før du skal opp til digital eksamen?
Her er Nora Clarkes sjekkliste:

1. Kontroller brukernavn og passord.
    Sørg for at du har et fungerende brukernavn og passord før eksamen.

2. Sjekk datamaskinen din.
    Sjekk at maskinen din oppfyller de kravene som universitetet har satt. Det er ikke lov å ta med hvilken som helst «device» på eksamensdagen.

3. Installer riktig software.
    Husk å installere nødvendig software på maskinen din i forkant av skoleeksamen. Du trenger en lock down-browser som heter Safe Exam Browser.

- Konsekvensene av å møte uforberedt kan være at du må skrive eksamen med penn og papir, sier Nora Clarke.

4. Ta en testeksamen.
    Bli kjent med den nye løsningen Inspera Assessment ved å ta en testeksamen og bli kjent med brukerveiledningen.

5. Delta på en workshop med IT-avdelingen.
    IT-avdelingen ved universitetet arrangerer egne workshops, hvor studentene lærer hvordan eksamen i Inspera Assesment skal foregå. Her lærer de også hvilke forberedelser som må gjøres i forbindelse med egen maskin til eksamen. De kan også ta med seg PC/Mac-en og få hjelp til å installere eksamensbrowseren.

6. Møt opp på eksamensdagen klokken 08:30.
    Møt frem senest en halvtime før eksamensstart i det rommet du skal sitte på.

- Vi skal sørge for at riktig bemanning er på plass på eksamensdagen for å hjelpe studentene raskt dersom det skulle oppstå problemer, forsikrer Nora Clarke.

LYKKE TIL!

• Bedrifter, allment

• inspera assessment
  • digital eksamen
  • inspera
  • uia
  • student
  • eksamen

INSPERA FOR STUDENTER

På Inspera.no/support finner man mye nyttig til eksamensforberedelsene, bl.a

• Systemsjekk av PC og MAC
  • Sjekkliste for skole- og hjemmeeksamen.
  • Instruksjonsvideoer

UNIVERSITETET I AGDER (UiA)

Universitetet i Agder er et universitet i Norge med nesten 10500 studenter og 1000 ansatte. Det ble etablert som Høgskolen i Agder i 1994 og fikk universitetsstatus i 2007, som Norges syvende universitet.

Universitetet har to campuser; én i Kristiansand, og én i Grimstad.

Høsten 2014 ble 39 prosent av skoleeksamenene utført digitalt, i tillegg 100 prosent av innleveringsoppgavene. Dette er et historisk høyt tall, som innebærer at Universitetet i Agder er i front i Norge med digital eksamen.

INSPERA AS

Inspera AS er en av Norges største leverandører av utdanningsteknologi. Inspera Assessment er en skytjeneste for planlegging, gjennomføring og vurdering av eksamen i høyere utdanning. Siden 2008 har mer enn 3 millioner besvarelser har blitt levert gjennom løsningen. Tjenesten er integrert med bl.a. Feide, FS, Ephorus og Safe Exam Browser.

For mer informasjon om Inspera AS, gå til inspera.no

Jens Andreas Pettersen