Blogginnlegg -

Nye etiketter fra A.D. Coutelas!

De nye etikettene kommer i butikk så fort lageret tømmes for partiet med gamle etikettter.

A.D. Coutelas drives av unge Damien og Angelique Coutelas, . Damien er 8. generasjon vinmaker. Filosofien er å lage annerledes champagner enn sine naboer.

Alt druemateriale kommer fra egne vinmarker.

I tillegg til å bruke druer fra gamle vinstokker, noe som gir druer med masse konsentrasjon og smak, er Coutelas kjent for å lagre vinene veldig lenge på bunnfall. I de fleste tilfeller opptil 8-9 år. Lang tid på bunnfall bidrar til kompleksitet og god balanse. De aller fleste av Damiens Champagner gjennomgår ikke malokaktisk gjæring, noe som gir en markert syre og god friskhet til vinen. Langt de fleste av vinene er lagret i store eikefat, noe som også er med på å gi disse vinene sin helt unike stil. At druene dyrkes økologisk er også positivt.

Du finner både Origin Brut og Louis Victor Solera Bruti basisutvalget, i tillegg har mange polutsalg valgt å ta inn flere av Damiens Champagner i sin lokale liste.

Familiefirmaet A.D. Coutelas ble startet i 1809 av Louis-Victor Coutelas, i landsbyen Villers-sous-Châtillon som ligger i Vallée de la Marne i Champagne-distriktet. Etter å ha startet med å selge druer til regionens store firmaer, begynte familien å lage sin egen champagne i mellomkrigstiden. Vinhusets åtte hektar store gård produserer årlig 90.000 flasker. Coutelas’ eldste og opprinnelige vinmarker (fire hektar i Villers-sous Châtillon) har vært i familiens eie siden starten. Med dyp leirjord, mergel og kalk er den perfekt til å dyrke druen Pinot Meunier. Vinmarkene er de siste åtte årene blitt gjødslet med norsk tang – noe som tilfører en slags saltmineralitet som merkes godt i de chardonnay-baserte champagnene. Produsenten eier i dag også nesten tre hektar i Vitryat, nær Châlons-en-Champagne. Vinstokkene er minst 60 år gamle og befinner seg både i Vallée de la Marne for Pinot Meunier, Montagne de Reims for Pinot Noir og Côtes de Blancs (Cramant) for Chardonnay.

• Alkoholholdige drikkevarer

• bobler