Derfor er bobler det perfekte valget til 17. mai!

Mai er årets festmåned fremfor noen, så hva med å feire de mange anledningene med velsmakende bobler? Gjør ekstra stas på grunnloven med Champagne eller by på skalldyrbuffet med rosa cava for å feire at sommeren er rett rundt hjørnet. Her får du våre beste tips til vårens beste bobler som matcher enhver anledning – med eller uten mat!

¡HOLA! Cava Brut Pink

Cava Brut Pink har fine toner av små røde bær, jordbær, bjørnebær, rips og hint av blomster. Den har et fint fruktig anslag, og er balansert og elegant. Brut Pink har en fin frisk avslutning med preg av jordbær og bjørnebær. Foruten å være ideell som aperitiff, passer den sammen med fisk, skalldyr og matretter med lyst kjøtt.

Vinmonopolnummer: 6292301

Pris: 129.90 kr

Bestillingsutvalget

Druetype: Xarel-lo, Macabeo, Pinot Noir

Serveringstemperatur: 5-6º C

Land: Spania

¡HOLA! Cava Extra Brut

Strågul farge med et grønnskjær. Den har en ren og intens aroma av hvit frukt, grønne epler og sitrus med hint av gjærbakst og mandler. Er både frisk og balansert med delikate bobler samt en fin og lang struktur. Dette er en cava med lite sukker (4 gr/l) som passer godt som aperitiff, så vel som til fisk, skalldyr og matretter med lyst kjøtt.

Vinmonopolnummer: 6293301

Pris: 129.90 kr

Bestillingsutvalget

Druetype: Xarel-lo, Macabeo, Parellada

Serveringstemperatur: 5-6º C

Land: Spania

Gustave Lorentz Crémant d´Alsace Brut

Crémant betyr direkte oversatt kremet, og refererte opprinnelig til musserende viner laget med mindre trykk. Dette gjør boblene bløtere og munnfølelsen mer kremete. Crémant gir ofte en fantastisk vin for pengene for de som ønsker en stil lik den fra Champagne. Gustave Lorentz Crémant Brut er nemlig fremstilt ved bruk av den tradisjonelle champagnemetoden, og er preget av lange tradisjoner og godt, gammeldags håndverk. Den oppstår gjennom en blanding av tre druetyper: Chardonnay gir friskhet og fruktighet, Pinot Noir gir lengde og smak av mørke bær, og Pinot Blanc gir eleganse. Den dufter av eple, sitrus med hint av kjeks og gjærbakst, og har en forfriskende syrlighet, god balanse og ren avslutning. Den er velegnet som aperitiff og perfekt til sjømat, lyst kjøtt og halvfaste oster.

Vinmonopolnummer: 5540901

Pris: 169.90 kr

Basisutvalget: Butikkategori 6

Druetype: Chardonnay 33 % Pinot Noir 33 % Pinot Blanc 33 %

Serveringstemperatur: 10-14º C

Gustave Lorentz Crémant d´Alsace Brut Rosé

Denne tørre rosévarianten er også laget på den tradisjonelle champagnemetoden, men på 100 % Pinot Noir-druer. Med 15-20 måneders lagring på bunnfall, er dette en vin full av eleganse og sjarm. Vinen fremviser delikate aromaer av røde frukter, rips, markjordbær og med hint av kjeks. Den har en frisk og velbalansert syre, med myke bobler og god lengde. Gustave Lorentz Crémant d´Alsace Rosé fungerer utmerket til aperitiff, skalldyr, lette matretter og modne oster.

Vinmonopolnummer: 2145701

Pris: 179.90 kr

Bestillingsutvalg

Druetype: Pinot Noir

Serveringstemperatur: 8-10º C

Château de BLIGNY Blanc de Blancs Brut

Helt ny på polet nå i mai er denne champagnen fra det velrenommerte Chateau de Bligny. Basisvinen som er 100 % Chardonnay, fermenteres i temperaturkontrollerte ståltanker, for så å gå igjennom annengangsgjæring i flaske og deretter 24 måneder flaskemodning. Champagnen har en lys gyllen farge, en mineralsk saltduft og aroma av moden frukt, som ananas og kvede (en gul frukt som ligner på pære) samt gjærbakst. Smak av frisk syre med lett moden frukt, god konsentrasjon og med lang ettersmak, som passer til retter av skalldyr og fisk og gjerne alene som aperitiff.

Vinmonopolnummer: 2032101

Basisutvalget i Butikkategori 4