Dette skal du drikke til fårikål og østers

Siste torsdagen i september feires den store Fårikåldagen over hele landet, og etter at fårikål i 2014 med klar margin ble kåret til Norges nasjonalrett, er det stadig flere av oss inviterer venner og familie til hygge over en rykende varm gryte med fårikål før høsten virkelig gjør sitt inntog. Det ikke alle vet er at denne tradisjonsrike retten kan transformeres til et minneverdig festmåltid med noen enkle grep. Ikke minst kan riktig valg av drikke og forrett løfte opplevelsen et hakk eller to.

Normalt er det enkelt å velge vin til lammekjøtt, men kombinasjonen av kål, fett og sort pepper kan få selv den tapreste rødvinen ned på kne. Til fårikål lønner det seg derfor å velge en frisk vin med høy syre og god lengde. Klassisk og fransk i form av chablis eller champagne er derfor svært gode valg. Legger du litt penger på bordet får du i begge tilfeller elegante viner med god mineralitet, noe som igjen gjør veien kort til en annen klassiker: østers. Så hvorfor ikke glede gjestene med en flott aperitiff og litt østers før man samles rundt middagsbordet?

VIN OG CHAMPAGNE TIL ØSTERS

Visste du at østersproduksjonen i Norge var på sitt høyeste på slutten av 1800-tallet og at vi i dag produserer bare en brøkdel av de ca 15 millionene østers i året man dyrket på det meste den gang? Norske flatøsters er fremdeles i verdensklasse og fortjener noe ekstra godt i glasset.

Château de BLIGNY Blanc de Blanc brut

Man skal lete lenge etter drikke og mat som har nærmere slektskap enn champagne og østers. Med sitt mineralske saltpreg er Château de BLIGNY Blanc de Blanc brut på 100% chardonnay en ekstra god match. Frisk syre og lett frukt gjør den også til en ypperlig velkomstdrink!

Vinmonopol nr. 2032101 - Pris 324,60

Alain Geoffroy Chablis Domaine le Verger

Chablis er også et klassisk valg til østers, og ikke uten grunn. Alain Geoffroy Chablis Domaine le Veger dufter av kalk og epler med hint av sjø, En saftig og frisk chablis med lang ettersmak som passer både passer godt til all sjømat, men også som aperitiff. Det mineralske saltpreget gjør den egnet til østersen.

Vinmonopol nr. 1481201 - Pris 174,90

Hola Cava Ekstra Brut

En knusktørr cava blir aldri feil til østers. Med duft av fersken og eple og en leskende, frisk tørrhet er denne cavaen på druene Xarel-lo (60%), Macabeo (30%) og Paralleda (10%) også en perfekt vin å ønske gjestene dine velkommen med. Den fungerer svært godt til sjømat generelt og tåler faktisk lagring på flaske i et par tre år.

Vinmonopol nr. 6293301 - Pris 129,90

Josef Dockner Grüner Veltliner Oberfeld 2015

Det familiedrevne vinhuset Josef Dockner i Kremstal lager noen av Østerrikes aller beste viner av Riesling og Grüner Veltliner. Oberfeld 2015 har en frisk og elegant munnfølelse, med en lang mineralsk ettersmak. Nyanser av grønn paprika, urter og krydder gjør den til et originalt, men svært velfungerende valg til østers.

Vinmonopol nr. 668701 - Pris 169,90

VIN OG CHAMPAGNE TIL FÅRIKÅL

Fettet fra kjøttkraften og sødmen fra den kokte kålen gjør det litt mer utfordrende å finne passende drikke til fårikål enn normalt med fårekjøtt. De fleste vil foretrekke noe hvitt i glasset med mye frukt og god syrestruktur, noe som gjør at både champagne og riesling – gjerne fra Alsace – kan få stjernestatus på fårikålbordet.

Château de BLIGNY Blanc de Blancs Brut

Frisk syre og delikat frukt med en lang og tørr finish gjør Château de BLIGNY til et ypperlig valg til fårikålbordet. Aromaer av ananas og kvede (gul frukt som minner om pære) komplimenterer det tradisjonelle fårikålsmaken på en elegant måte.

Vinmonopol nr. 2032101 - Pris 324,60

Gustave Lorentz Riesling Reserve 2016

Riesling med konsentrert frukt, kanskje spesielt fra Alsace, er et opplagt valg for den som ikke ønsker bobler til fårikålen. Gustave Lorentz Riesling Reserve kommer fra hjertet av Alsace og egner seg med sitt preg av mineraler og sitrus, og med sin friske syrestruktur like godt til salt lammekjøtt som til fisk og sjømat. En god venn å ha på fårikålbordet!

Vinmonopol nr. 5823701 - Pris 149,90

Tommasi Valpolicella DOC 2016

Dersom man ønsker rødt i glasset til fårikål kan det lønne det seg å gå for en vin med bløte tanniner og fruktig preg. Denne valpolicellaen er fra det klassiske området i Valpolicella og lagres kun 4 måneder på ståltanker og 2 måneder på slavonske eikefat. En godt balansert og fruktig frisk vin med moderat sødme fra kirsebær, gjør Tommasi Valpolicella DOC 2016 til et godt valg for deg som ønsker høstlig rødvinskos til fårikålen.

Vinmonopol nr. 3053301 - Pris 149,90

Pio Cesare Barbera d'Alba D.O.C. 2015

Barbera fra Barolo og Barbaresco-regionen gir fullgod struktur, frisk syre og delikat saftig frukt. Pio Cesare Barbera d'Alba D.O.C. 2015 dufter av krydder og moreller og bjørnebær med hint av tobakk. Robust nok til å takle fedmepreget i fårikål og saftig nok til en behagelig og balansert munnfølelse. En herlig rødvin som høyner stemningen og forlenger fårikålselskapet!

Vinmonopol nr. 4285801 - Pris 245,00

• tommasi