Nomacorc - En resirkulert plastkork

Donnafugata tar nå i bruk helt nye korker fra Viniventions. Disse korkene heter Nomacorc, og råmaterialet er resirkulert plast som er fanget opp fra elver og avløp før det kommer ut i havet (Ocean Bound Plastic = OBP).
Dette samarbeidet er basert på Vinivention og Donnafugatas felles engasjement for bærekraftige løsninger. Donnafugata vil nå bruke disse korkene på sine Damarino-viner som de første i verden.

Ved å gjøre plast til en fornybar råvare, beskytter man verdenshavene. Derfor produserer Viniventions nå plastkorker som bidrar til miljømessig bærekraft. Og ettersom Donnafugata har hatt de samme verdiene i mer en tredve år, var det helt naturlig at man slo seg sammen om dette prosjektet.

Damarino, Sicilia DOC Bianco er den første vinen i verden med en slik kork. Prosjektet er helt på linje med FNs 2030-mål om beskyttelse av planeten. Mange skritt er tatt for å begrense hav-forurensning, men ved enkelte kystnære områder er det fremdeles lang vei frem. Det viktigste er å stoppe plasten før den kommer ut i havet. Det er dette Normacorc Ocean bidrar til.

Forskningen viser at 80% av havforurensning består av plast (OBP) hvorav områdene i Sør-Øst-Asia er mest utsatt. Det er særlig her Viniventions har satt inn ressurser.

Vi er stolte over vårt samarbeid med Vinventions sier Jose Rallo og broren Antonio, eiere av Donnafugata. Takket være disse nye korkene, blir 1,15 tonn av denne plasten (OBP) nå resirkulert.

Viniventions og Donnafugata bidrar til at kunder over hele verden nå har muligheten til å bidra til verdenshavenes beskyttelse!

art.nr. 15314901
Donnafugata Damarino

Lansert 1. mars i BU, er nå i 9 butikker!

Vareprøver på forespørsel til: gun@toastgroup.no

• beskytt havet
  • miljø
  • plast i havet
  • donnafugata
  • vinkork
  • sicilia

Toast Group, Karenlyst Allé 8A, 0212 Oslo, tel +47 22 54 53 00

Jobber du med vin og brennevin? Klikk her for å melde deg inn i vår FB-gruppe.