På besøk hos Strøm-Larsen: Klar for grillsesong!

I en av Torshovs mest sentrale gater finner vi Strøm-Larsen. Spesialbutikken har i over 100 år servert kjøtt fra sitt eget pølsemakeri og kjøkken. Vi har tatt en prat med daglig leder, Jan Strøm-Larsen for å snakke om årets grillsesong.

- Foreløpig er det litt rykk og napp grunnet været, men vi merker likevel salget når sola er fremme. Det vi selger her er ganske variert, men biff er den soleklare favoritten på grillen. Ellers er det, selvsagt, pølser vi selger mest av.

Som den fjerde generasjonen bak disken, ønsket vi å høre om hva Jan selv foretrekker på grillen.

- Det varierer veldig, men jeg synes lam er veldig godt. Jeg har blitt mer glad i å grille større stykker, da blir kjøttet saftigere. Her i Norge er vi vant til at grill er hurtigmat, men vi ser at mange oppdager gleden ved å bruke mer tid ved grillen om dagen. Strøm- Larsen trekker frem trender som å grille større stykker, røyking av kjøtt, og det at mange kjøper mer avanserte griller. Får du større stykker med ekstra fett og griller det langsomt, vil du få mye mer smak og saftighet i kjøttet. Samtidig er det rimeligere. Grillen bør fungere som et samlepunkt hvor man kan involvere resten av familien eller selskapet. Man kan gjøre så mangt med grillen!

Strøm-Larsen forklarer videre at opplevelsen rundt det du spiser er ofte det som betyr mest. Den beste opplevelsen får du om du er i et godt lag eller et hyggelig selskap!

Er det noen nyheter man bør følge med på fremover?

Denne sesongen har vi solgt mye pølser, og vi har mange spennende varianter i butikken om dagen. Vi gleder oss til resten av sommeren!

The Black Shiraz er vårt tips til grillmaten Jan Strøm-Larsen snakker om. Vinen er fra Australia og er som skreddersydd for grillsesongen vi nå er inne i. Før vi snakker om vinen er det et par ting å tenke på når vi velger mat til vin:

1. Vinen må ha en form for sødme. Ikke nødvendigvis som i høyt sukkerinnhold (Black Shiraz er tørr), men smaksbildet og fruktigheten bør være saftig, gjerne mot det modne eller bløte om du vil. Dette gir en fin motvekt og smaker herlig til den gode stekeskorpen som grillen ofte tilfører maten.
  2. Vinen må ha nok alkohol og tanniner (garvesyre) til å hamle opp med fett og proteiner. Selv om du går for et magert kjøttstykke er det ofte saus og tilbehør på bordet som trenger litt motstand. Tommelfingerregelen er desto fetere og rikere kjøtt, desto mer alkohol og tanniner trenger du.

The Black Shiraz inneholder 14,5 % velintegrert alkohol, er smekkfull av smaker og aromaer som sjarmerer de aller fleste som prøver den. Tenk på bjørnebær, blåbær, krydder, pepper, eukalyptus og vanilje. Den smaker mye, uten å være for tung. Druetypen Shiraz stortrives i Australia, og når den blir behandlet riktig får du ofte veldig mye vin for pengene, som The Black Shiraz til 135 kr.

Et lite tips på tampen: med mindre du har et vinskap/vinkjeller, er det stor sjans for at du serverer rødvinene dine for varme. Da mister vinen friskhet og spenst, og kan fort virke litt plump. Legg rødvinen 30 minutter i kjøleskapet før servering, da får du perfekt temperatur! Dette kan du gjøre med alle rødviner.

Strøm-Larsen holder til i Vogts gate 53A

Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:30-17:00
Torsdag: 09:30-18:00
Fredag: 09:00-18:00
Lørdag: 09:00-16:00

• Mat

• grillmat

Jobber du med vin og brennevin? Klikk her for å melde deg inn i vår FB-gruppe.