Prisdryss til Bareksten Botanical Gin under 2022 London Spirits Competition

Siste helgen i mars var Englands ledende bartendere og innkjøpere samlet i London for å smake seg gjennom et stort utvalg av gin, vodkaer og whiskeyer til London Spirits Competition. Dette inkluderte representanter fra noen av de mest prestisjefylte restaurantene, barene og hoteller som Ritz, Le Manoir, Gleneagles, Goring, Connaught og Claridges.

Bareksten Navy Strength Gin sanket med seg hele fem priser i den prestisjefylte kåringen.

Konkurransen strammes til
Stadig flere nye produsenter er kommet til de senere årene. Et rekordantall påmeldte kjempet i år om de ettertraktede bronse-, sølv- og gullmedaljene, med rundt 2500 brennevinsmerker fra mer enn 80 land, omtrent 50% flere sammenlignet med i fjor, som vurderes av dommerpanelet, bestående av noen av verdens ledende profiler fra sektoren.

Bareksten Navy Strenght Gin fikk 98 poeng i score, noe som plasserer dem helt på øverste hylle blant verdensledende ginprodusenter.

Hver uke ser jeg nye mindre produsenter som lanserer kvalitetsprodukter innen ulike kategorier. Derfor er det ekstra gøy og få anerkjennelse for kvaliteten på det vi lager i et marked hvor kvalitet spiller en enda større rolle enn tidligere, sier gründer og destillatør Stig Bareksten.

Norsk gin i vinden

Gin som kategori har hatt en eventyrlig vekst de senere årene både i Norge og internasjonalt. Her hjemme har Vinmonopolet hatt en veldig økning siste året og premium gin-kategorien har økt aller mest.

- Jeg merker en økende interesse rundt norsk sprit internasjonalt, og jeg tror vårt fokus på lokale tradisjoner, råvarer og håndverk er noe som får verden til å sperre øynene opp.

Flere norske gin-produsenter har kommet til og stadig flere får øynene opp for norsk gin. Bareksten leder an i utviklingen og stod i 2021 for 75 % av volumet på norsk gin.

- Det er gøy at norsk gin gjør det bra på flere fronter. Vår ambisjon har hele veien vært å bli en internasjonal aktør som skal kunne vokse i mange år fremover. Verden og mulighetene er større enn man kanskje tenker, selv for et norsk håndverksdestilleri.

For å lese mer om Bareksten Spirits, gå til www.barekstenspirits.no ytterlige spørsmål, kontakt Stig Bareksten på stig@osscraft.no, +47 970 97 571

• Livsstil, mote, fritid

• gin
  • gin fra bergen
  • norsk gin
  • bareksten botanical gin
  • london spirits competition

Toast Group, Karenlyst Allé 8A, 0212 Oslo, tel +47 22 54 53 00

Jobber du med vin og brennevin? Klikk her for å melde deg inn i vår FB-gruppe.