Sensommerens fristelser

Winemakers Reserve Fiano Riverina

Den 6. august åpnet det opp for krepsing i landet, og for mange er dette en av årstidens virkelige store høydepunkter. Enten det er jakten eller smaken du er mest tilhenger av, fortjener uansett krepsen å bli tilberedt på en verdig måte når du først har den på menyen. Det er lite som passer bedre til kreps enn dill (rettere sagt krondill), og skal du først smaksette skalldyr og sjømat med dill er det viktig å finne en passende vin til.

I sommer har det kommet en spennende nyhet på Vinmonopolet som passer utmerket til nettopp dette. Winemakers Reserve Fiano er en australsk hvitvin laget på den sør-italienske druen Fiano. Når den er laget riktig er dette en drue som gir lett blomstrete og syrefriske viner, ypperlig til skalldyr med dill, gjerne med fet majones til. Vinen harmoniserer og balanserer de sarte smakene samtidig som den frisker opp og renser majonesen med presisjon.

NB! Skulle det være vanskelig å få tak kreps de kommende ukene kan du prøve samme vin til reker – plutselig har du en ny favorittvin til dette også.

Winemakers Reserve Fiano Riverina

Kr 126,40

Ramos 2016

Når vi skal sette vin til lam og vilt, er det ofte vanskelig å komme utenom de store klassikerne i vinens verden. Bordeaux, Rhône, Toscana, Piemonte og Rioja er alle områder med vinstiler som er skreddersydd til høstens godbiter, og det skal godt gjøres å trå helt feil hvis du velger disse. Men hvis du ønsker å gå litt mot strømmen finnes det absolutt alternativer som er vel så bra – og som koster vesentlig mindre enn de overnevnte. Portugal er med sine mange lokale druesorterer kjent for å levere god vin til en rimelig penge, og hvis du vet hva du skal lete etter kan du finne virkelig seriøse viner til hyggelige priser. Ramos 2016 er en økologisk vin fra Alentejo som er et spennende og velsmakende alternativ til høstens lam og vilt. Vinen er laget av den jaktglade og berømte vinmakeren João Portugal Ramos, og vil med sin solide struktur og dybde stå flott til smaksrike retter utover høsten. Vinen finnes i alle landets Vinmonopol og er en ypperlig anledning til å bli bedre kjent med både Portugal og økologisk vin.

Ramos 2016

kr 169,90