JDE Peet’s akselererer sin reise mot 100 % ansvarlig handlet kaffe.

Viktige høydepunkter:

•JDE Peet's vil øke sitt mål for ansvarlig innkjøpt kaffe fra 30 % til 80 % globalt i 2022, og posisjonerer med dette selskapet som en FMCG-leder innen bærekraftig kaffeinnkjøp

• En investering på 150 millioner euro i et program for ansvarlig innkjøp vil til slutt føre til 100 % ansvarlig handlet kaffe innen 2025, og vil ha en positiv innvirkning på mer enn én million småbrukskaffebønder.

•Det banebrytende partnerskapet mellom Peet's Coffee og Enveritas fortsetter å bygge og forbedre bærekraftig innkjøp gjennom en datadrevet tilnærming

JDE Peet's (EURONEXT: JDEP), verdens ledende rendyrkede kaffe- og teselskap etter omsetning, kunngjorde i dag at de vil øke sitt mål for ansvarlig innkjøpt kaffe fra 30 % til 80 % globalt innen utgangen av 2022. Selskapet kunngjorde også at det vil investere 150 millioner euro i sitt ansvarlige innkjøpsprogram for direkte å støtte mer enn én million småbrukskaffebønder innen 2025. Disse initiativene vil posisjonere JDE Peet’s som ledende innen bærekraftig kaffeinnkjøp innen dagligvaresektoren.

I 2021 nådde Peet's Coffee, det amerikanske datterselskapet til JDE Peet's, 100 % ansvarlig innkjøpt kaffe gjennom sitt partnerskap med Enveritas, en ikke-statlig organisasjon som har utviklet en ny, datadrevet tilnærming til bærekraftssikring. Enveritas tilbyr en annen måte å adressere bærekraft på – en tilnærming der produsenter får tilgang til gratis verifisering av deres praksis, samtidig som de oppmuntres til en dypere forståelse og forpliktelse til å løse de mest utfordrende bærekraftsproblemene. Til dags dato har Enveritas verifisert mer enn 200 000 kaffefarmer rundt om i verden mot et komplett sett med bærekraftsstandarder. JDE Peet’s vil nå bruke partnerskapet med Enveritas på tvers av hele sin kaffeforsyningskjede, slik at selskapet kan nå ambisjonene om 100 % ansvarlig hentet kaffe innen 2025.

"JDE Peet's er dypt forpliktet til å skape en bærekraftig fremtid for kundene og forbrukerne vi betjener samtidig som vi skaper langsiktig verdi for virksomheten og våre interessenter», sier Fabien Simon, administrerende direktør i JDE Peet's. "Å være verdens ledende rendyrkede kaffe- og teselskap gir et stort ansvar for å sikre motstandskraften til den globale kaffeforsyningen, på en autentisk, inkluderende og regenerende måte. Med dette partnerskapet og økte investeringer hever vi bransjestandarder, og er forpliktet til å bidra til å skape en bedre fremtid for bøndene våre, deres familier og hele økosystemet innen kaffe.»

Disse kunngjøringene utgjør en integrert del av JDE Peets' bærekraftsprogram, som tar sikte på å samarbeide med leverandører, frivillige organisasjoner og andre for å møte sentrale bærekraftsutfordringer i landene som JDE Peet's henter kaffe, te og andre landbruksingredienser fra. Gjennom dette programmet har selskapet allerede siden 2015 nådd over 470 000 småbønder med mer enn 50 samarbeidsprosjekter på tvers av 18 land.

PRESSEMELDING

2/2

"Vi berører alle stadier av kaffe- og te-økosystemet, fra bønder til forbrukere, og har derfor en forpliktelse til å utvikle både nær- og langsiktige løsninger for å beskytte verden vi lever i,» sa Laurent Sagarra, global kvalitets- og bærekraftsdirektør i JDE Peet's. «Å sette dette ambisiøse målet er en del av vår reise til lede an i å skape en mer bærekraftig fremtid."

Dagens kunngjøring følger selskapets nylige forpliktelser til SBTi-godkjente utslippsreduksjonsmål av klimagasser i hele sin verdikjede. For å lære mer om JDE Peet’s sin bærekraftsreise, vennligst besøk www.jdepeets.com/sustainability

Forespørsler

Malou de Rooy

Media@JDEPeets.com

Investorer og analytikere

Robin Jansen

IR@JDEPeets.com

Om JDE Peet's

JDE Peet's er verdens ledende rendyrkede kaffe- og teselskap, og serverer omtrent 4500 kopper

kaffe eller te per sekund. JDE Peet's slipper løs mulighetene for kaffe og te i mer enn 100 markeder

med en portefølje på over 50 merker inkludert L'OR, Peet's, Jacobs, Senseo, Tassimo, Douwe Egberts, OldTown, Super, Pickwick og Moccona. I 2021 genererte JDE Peet’s et totalt salg på 7 milliarder euro og sysselsatte en global arbeidsstyrke på mer enn 19 000 ansatte. Les mer om vår reise mot en kaffe og te for hver kopp på www.jdepeets.com

• Bedriftsinformasjon

• csr
  • bærekraft

JDE Professional er Norges ledende totalleverandør av kaffeløsninger til alle som drikker kaffe utenfor hjemmet. Vi leverer kaffeløsninger til både private bedrifter og til den offentlige sektoren, og har en løsning for bedrifter av alle størrelser og bransjer. Vi har landets bredeste distribusjon av kaffe, maskiner og service, og tilbyr også et stort utvalg av annen drikke og tilbehør. Med andre ord, vi har alt du og din bedrift behøver for en komplett kaffeopplevelse på jobben.

Silje Lindborg

Pressekontakt Marketing Manager Marketing