DOGA-merket 2019 tildelt til Holmen Crisp

Holmen Crisp som står bak Jyttemjøl-produktene har blitt tildelt DOGA-merket. Utmerkelses ble utdelt onsdag 22. januar på DOGA-dagen 2020 i Oslo. «DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge», sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få DOGA-merket er svært strenge, og roser prosjektet fra dagligvarebransjen.

«I butikkhyllene er design viktig for å skille seg ut og Holmen Crisp viser at de ikke er redde for å bryte med konvensjonene for å friste kundene til å prøve deres produkter», sier Hjemdal.

Den familieeide møllen Holmen Crisp på Toten har solgt glutenfritt Jyttemjøl siden 80-tallet. Holmen Crisp ønsket å skille seg positivt ut i butikkhyllen og bestemte seg for å lage en ny forpakning sammen med designerne i OlssønBarbieri. Et nytt visuelt uttrykk ble laget til Jyttemjøl-serien som spiller på det personlige med personer som har hatt en rolle i Holmen Crisp på forsiden av forpakningene og som ivaretar den lokale tilhørigheten.

Juryen mener at glutenfritt mjøl sjelden har sett så godt ut: «Det er flott at Jytte tar en så tydelig posisjon og dyrker frem et helt nytt uttrykk i kategorien. Det er både modig og innsiktsfullt å bruke illustrasjon som det bærende elementet – det gir alle de riktige assosiasjonene med tanke på at Jytte er en småskalabedrift med lokal tilhørighet på Toten,» står det i jurykjennelsen.

«Vi i Jensen & Co som distribuerer Jyttemjøl-produktene i Norge er stolte av å samarbeide med en partner som tør å utfordre det konvensjonelle og kliniske når det kommer til pakningsdesign. Jyttemjøl-serien er laget for deg som ønsker å leve glutenfritt og likevel være trygg på at smak og næringsinnhold ivaretas», sier Kategorisjef i Jensen & Co, Sofie Kjos Bergum.

Jyttemjøl-produktene fås kjøpt i utvalgte dagligvarebutikker.

Jensen & Co, distributør av Jytte

Kontaktperson: Iren Nicolaisen, Kategorikoordinator, Jensen & Co,