Konserndirektør Salg & Marketing hos Jøtul, Rene Christensen besøker Øyvind Stene og Stene Stål Gjenvinning.

Oslo-trikk blir til nye Jøtul ovner

I går, den 17.01.2023, skrev Aftenposten et innlegg om Oslo-trikken som får sin siste hvile. Deler av den skal snart smeltes om og bli til nye vedovner hos Jøtul. Les saken her.

Konserndirektør for Salg & Marketing hos Jøtul, Rene Christensen, utaler følgende: «Våre produkter er laget av støpejern, som er et bærekraftig materiale på mange måter. Oslo-trikken har reist langt med mange forskjellige mennesker gjennom årene, og nå skal den videre på reisen inn i de norske hjem. Det er utrolig fascinerende at den kan få nytt liv, og på det måten fortsette å skape varme og hygge hjemme hos folk.»

Støpejern og bærekraftig produksjon

Jøtul har hovedkontor på Kråkerøy i Fredrikstad. Her ligger smelteverket som anses å være hjertet i Jøtul. Alt jern i Jøtul produktene er 100 prosent resirkulert og kommer fra Stene Stål Gjenvinning. Dette smeltes om og blir til nye rentbrennende vedovner og peiser.

«Sammensetningen av jern er viktig når vi skal støpe ovner. Stene Stål Gjenvinning leverer etter en svært nøyaktig oppskrift – den er faktisk like hemmelig som cola-oppskriften. Det ligger mange timer og mye arbeid i finjustering, og vi er utrolig heldige som har Stene Stål på laget. Bærekraft er viktig i alle ledd, og det er av stor verdi å ha en leverandør som tar dette på høyeste alvor,» sier Christensen.

Delene fra Oslo-trikken vil bli blandet i denne unike oppskriften, før det blir levert hos Jøtul.

Rene Christensen fra Jøtul og Øyvind Stene fra Stene Stål Gjenvinning, ser på gamle vedovner som snart skal støpes om til nye. Gamle ikke-rentbrennende vedovner smeltes om og får nytt liv i Jøtul vedovner med Clean-Burn teknologi. Bra for miljø og lommebok!